Koffein kosttilskud – Guiden om koffein

Koffein som kosttilskud er blevet særdeles eftertragtet de seneste år. Dette kosttilskud er særligt populært blandt danskere, som dyrker sport, vægttræning og bodybuilding. Ydermere er det eftertragtet blandt danskere med en travl hverdag.

Bodylab Caffeine (200)
bodylab koffein

Pris: 99,00
Til forhandler

Bodylab Hydro Tabs (20)
bodylab hydrotabs

Pris: 39,00
Til forhandler
Bodylab Energizer (120)
bodylab energizer

Pris: 139,00
Til forhandler

Bodylab Pre workout
bodylab preworkout
Pris: 159,00
Til forhandler
Bodylab Energizer (2×120)
bodylab energizer kosttilskud

Pris: 220,00
Til forhandler

Bodylab Pre workout x3
bodylab preworkout 3 stk

Pris: 399,00
Til forhandler

Denne guide har til hensigt at gøre dig klogere på koffein – hvad angår både virkninger, bivirkninger, korrekt indtagelse og meget mere. Er det et kosttilskud, der fanger din interesse, vil du kunne drage nytte af at læse denne guide.

Hvad er koffein

koffein kosttilskudKoffein er kort beskrevet et organisk stof, der findes i forskellige former for mad- og drikkevarer. Dét findes bl.a. i kaffe, te, cola, chokoladebarer og kakaomælk. Den gennemsnitlige dansker vil helt naturligt møde koffein i hverdagen, da det er svært at komme uden om de omtalte mad- og drikkevarer.

Koffein tilhører den kemiske gruppe, plante-alkaloider, som er meget udbredt i planteriget. Der bliver fortsat brugt mange ressourcer på at forske i koffein, hvor der bl.a. lægges vægt på, hvordan man kan udnytte koffein i sundhedsvæsenet. Koffein bliver også brugt som kosttilskud, hvilket vi selvfølgelig tager udgangspunkt i, i denne guide.

Nedenstående eksempler sætter koffeinindholdet i henholdsvis kaffe, energidrik og cola i perspektiv. Cola og energidrik indeholder store mængder koffein, men stærk kaffe står i spidsen med det højeste koffeinindhold.

  • En liter stærk kaffe = ca. 1000 mg.
  • En liter energidrik = ca. 320 mg.
  • En liter cola = 100 mg.

Hvordan virker koffein?

Koffein er kendt som et opkvikkende middel, som vil kunne bidrage til øget energiniveau og øget udholdenhedsevne. Forskning har vist, at koffein kan være et effektivt middel til at øge vores evne til udholdenhed. Det har således også været helt naturligt, at koffein er blevet kendt inden for sportens verden, hvor det gælder om at opnå de bedste resultater.

Nedenfor bliver du introduceret for en række konkrete facts om koffein mht. virkning:

  • Påvirker hukommelsen
  • Påvirker udholdenheden
  • Påvirker koordinationen

Koffein kan bidrage med mange fordele, da det organiske stof kan påvirke både hukommelse, udholdenhed og koordination i en gunstig retning. Der er altså tale om en håndfuld mentale aspekter, som kan være svære at tilgodese med andre midler.

Der findes foreløbigt ikke ét entydigt svar på, hvordan koffein rent teoretisk går ind og påvirker de forskellige mentale aspekter. Du kan med fordel være bekendt med disse to teorier, som er de mest almindelige:

  1. Koffein går direkte ind og stimulerer centralnervesystemet – særligt dopamin og serotonin bliver forstærket (det fører til øget reaktionsevne og øget friskhed)
  1. Koffein tilfører energi til vores muskler (det fører til øget præstationsevne – f.eks. i forbindelse med sport og motion)

Ovenstående teorier bliver bakket op af mange forskere fra hele verden. Hvad end man stoler på den ene eller den anden teori, er det et faktum, at koffein er forbundet med en lang række positive effekter. Ønsker du at tilgodese din hukommelse, udholdenhed og / eller koordination, kan du måske komme tættere på dit mål med indtagelse af koffein.


Køb kvalitets koffein kosttilskud på Bodylab.dk – Klik her →


Hvor meget koffein har jeg brug for?

Har du læst vores forrige afsnit, vil du højst sandsynligt ikke være i tvivl om, hvorvidt koffein er effektivt eller ej – det er dét, og det er blevet bevist med forskning. Er du overbevist, skal du naturligvis vide, hvor meget koffein du har brug for. Der er forskellige holdninger til, hvor meget koffein man skal (bør) indtage.

Din udfordring er at finde ud af, hvor meget koffein du har brug for – for at opnå en tilfredsstillende effekt. Hvor meget koffein man skal indtage afhænger selvfølgelig af, om man er barn eller voksen, da børn ikke kan tåle samme mængde koffein som voksne. Nedenfor kan du læse de mest basale anbefalinger:

  • Voksne = 400 mg. pr. dag
  • Børn = 2,5 mg. pr. kg. pr. dag
  • Gravide = 300 mg. pr. dag

Det er særligt vigtigt at være opmærksom på den anbefalede dosis til børn og gravide. Er dit koffeinforbrug væsentligt højere end ovenstående anbefalinger, bør du måske skrue en smule ned for dit forbrug. Er du i tvivl, kan du spørge din læge eller kostvejleder til råds.

Skal man finde ud af, hvor meget koffein man har brug for, er det vigtigt, at man lytter til sin krop og sin hjerne. Oplever man imod forventning bivirkninger, kan det være en idé at regulere sit daglige indtag af koffein.

Koffein i forbindelse med træning

Koffein i forbindelse med træning er meget udbredt i hele verden. Føler du dig træt og uoplagt inden en træning, kan et skud koffein måske lave om på det. Der er efterhånden blevet lavet mange undersøgelser om dette emne, hvor resultaterne har været meget imponerende. Nye undersøgelser har vist, at koffein ikke blot kan styrke udholdenhed, koncentration og koordination, men også styrke.

Det er f.eks. blevet dokumenteret, at aktive mænd kunne løfte flere kg. i bænkpres, hvis der blev indtaget koffein før et træningspas. Således kunne det tyde på, at koffein også har en positiv effekt på et menneskets styrke. Det er ingen hemmelighed, at koffein flittigt bliver anvendt i fitnesscentre verden over. Det hænger naturligt sammen med, at det er nemmere at klare sig gennem en lang og hård træning, hvis man har et højt energiniveau.

Koffein kosttilskud er tilsyneladende kommet for at blive – bl.a. inden for styrketræning. Det bliver dog også brugt inden for mange andre sportsdiscipliner, hvor f.eks. løb, cykling, svømning, fodbold og atletik er repræsenteret.


Køb kvalitets koffein kosttilskud på Bodylab.dk – Klik her →


Indtagelse af koffein kosttilskud – Hvilke muligheder er der?

koffein som pillerDu er allerede blevet introduceret for, at koffein findes i mange forskellige mad- og drikkevarer. Du skal også være opmærksom på, at koffein også kan findes som kosttilskud.

Koffein kosttilskud kan indtages på flere forskellige måder. Den ene måde er ikke nødvendigvis mere rigtig eller mere effektiv end den anden. De forskellige muligheder består af følgende:

  • I pulverform (skal blandes med vand i en shaker)
  • Som kapsler (skal sluges med vand)
  • Som tabletter (skal opløses i et stort glas vand eller i en shaker)

Koffein kosttilskud kan findes i både pulver, som kapsler og som tabletter. Det er naturligvis velegnet til pre-workout, så du er frisk og veloplagt til en god træning.

Det er vigtigt, at du læser den pågældende vejledning grundigt, før du begynder at indtage pulver, kapsler eller tabletter med koffeinindhold. Ydermere bør du være opmærksom på, hvordan du opbevarer dit kosttilskud på den mest hensigtsmæssige måde. Der skal bl.a. tages højde for temperaturen, som hverken må være for høj eller for lav.

Koffein kosttilskud er den nemmeste og billigste måde, hvorpå du kan indtage den dosis koffein, du har brug for. Den billigste løsning er som udgangspunkt koffeintabletter, som kan købes til overkommelige priser.

Er der bivirkninger ved koffein?

Koffein er effektivt – Men er der bivirkninger? Såfremt du ikke overskrider anbefalingerne, vil du sjældent opleve bivirkninger, men det er alligevel ikke muligt at gardere sig hundrede procent mod det.

Såfremt du indtager mere koffein, end du er blevet anbefalet, kan du risikere at opleve søvnløshed, rastløshed, hovedpine, hjertebanken, kvalme, sure opstød og diarré, som er nogle af de mest almindelige bivirkninger.

Et stort indtag af koffein kan føre til maveproblemer og hjerteforstyrrelser for personer, som lider af angst – enten panikangst eller generaliseret angst. Er man præget af angst, bør man holde sig væk fra koffein eller i hvert fald holde sit indtag nede på et minimum.

Opsummeret kan følgende bivirkninger gøre sig gældende, hvis man indtager store (for store) mængder koffein:

  • Søvnløshed
  • Rastløshed
  • Hovedpine
  • Hjertebanken
  • Sure opstød
  • Kvalme
  • Diarre

Vær opmærksom på, at det kun er de færreste mennesker, der oplever bivirkninger ved indtagelse af koffein. Følger og respekterer du de oplyste anbefalinger, kan du holde dig på den sikre side. Det er desuden værd at notere, at koffein kan være vanedannende, fordi kroppen vænner sig til stoffet. Det forklarer også, hvorfor der er mange voksne, der ikke kan klare sig uden sin morgenkaffe.


Køb kvalitets koffein kosttilskud på Bodylab.dk – Klik her →


4 gode tips om koffeinindtag

Der er som udgangspunkt ikke noget farligt eller kompliceret ved at indtage koffein. Det kan alligevel betale sig at læse og følge en række gode tips, som ethvert menneske bør kende til. Vi giver dig 4 gode tips om koffeinindtag nedenfor:

  1. Tag anbefalingerne alvorligt – Der er mange kloge og dygtige mennesker, der har forsket i, hvor meget koffein man skal indtage for at opnå en positiv effekt – og samtidig undgå bivirkninger. Herfra har det været muligt at komme med nogle konkrete anbefalinger, som du selvfølgelig bør tage alvorligt. Det kan have konsekvenser at overskride de pågældende anbefalinger.
  1. Undgå koffein, før du skal sove – Det er en rigtig dårlig idé at indtage det, før man skal sove. Ruller du op til vores afsnit om bivirkninger, kan du læse dig frem til, at koffein bl.a. kan føre til søvnløshed, rastløshed og hjertebanken. Det er faktorer, som helt naturligt vil påvirke din søvnkvalitet.
  1. Kombinér ikke koffein og alkohol – Besøger man et af landets mange diskoteker og barer, vil man opleve, at drinks med koffein og alkohol er meget eftertragtede. Det er dog ikke ligefrem den bedste cocktail, da en teori går på, at koffein er med til at forstærke alkoholens effekt. Det er derfor en god idé at holde alkohol og koffein adskilt.
  1. Lyt til din krop – Det hjælper ikke at fylde sig med koffein, hvis man erfarer, at man får det dårligt med f.eks. maveproblemer, søvnproblemer eller noget helt tredje. Selvom det som udgangspunkt ikke er farligt at indtage, så er der helt naturligt nogen mennesker, der reagerer kraftigere på det end andre.

Kosttilskud eller kaffe?

kaffeVirkningen af koffein er svær at tage fejl af, men der findes som tidligere nævnt ikke kun én måde, hvorpå man kan indfri sit koffeinbehov. Det kan f.eks. være, at du er i tvivl om, hvorvidt du skal indtage koffein gennem kosttilskud eller kaffe.

Det er videnskabeligt bevist, at effekten er større, hvis man indtager koffein rent – via kosttilskud. Selvom du får den samme mængde, er det altså ikke underordnet, om det sker gennem kaffe eller kosttilskud. Indtager du koffein, vil der gå cirka ti minutter, før virkningen træder i kraft.

Koffein kosttilskud er som hovedregel mest effektivt, hvorfor det også er dét, vi anbefaler i vores guide. Der er rigtigt mange forhandlere, der sælger det som pulver, kapsler og tabletter.


Køb kvalitets koffein kosttilskud på Bodylab.dk – Klik her →


Læs også om: Kreatin, weight gainer, fiskeolie eller proteinbar.