Proteinbar – Komplet informationsguide om proteinbarer

Proteinbar – hvorfor er det så attraktivt at spise proteinbarer, og er det pengene værd? Det kan du finde svar på i denne guide, som skal handle om proteinbarer. Vi danskere shopper proteinbarer og kosttilskud som aldrig før, hvilket på mange måder er en positiv tendens.

I denne guide vil vi først og fremmest gennemgå, hvad der karakteriserer en proteinbar. Ydermere vil vi komme ind på, hvilke fordele der er ved at indtage proteinbarer. Herefter kigger vi på sundhedsværdien, ligesom vi sætter fokus på, hvilke forskelle der er på proteinbarer og energibarer. Du kan med sikkerhed finde svar på dine spørgsmål, hvis du læser denne informationsguide.


Se udvalget af proteinbarer på Bodylab.dk – Klik her →


Hvad er en proteinbar?

proteinbarEn proteinbar er i grove træk en bar (typisk chokoladebar) med et højt proteinindhold. Proteinbarer har samme formål som proteinpulver – blot i en anden form. Proteinbarer bliver hovedsageligt efterspurgt af sportsudøvere og motionister – særligt inden for styrketræning og bodybuilding. Proteinbarer er også populære blandt den almindelige forbruger, som sætter pris på at fortære en proteinbar som et sundt mellemmåltid.

Hvilke fordele har en proteinbar?

En proteinbar byder på en lang række fordele, som du kan få særlig stor glæde af, hvis du er aktiv i din hverdag. Protein er som bekendt med til at reparere og opbygge dine muskler. Det er musklernes vigtigste byggesten, hvorfor du aldrig bør gå ned på protein.

Vi gennemgår de mest almindelige fordele ved den populære proteinbar nedenfor:

  1. De smager godt – Spiser du en proteinbar, kan du tilfredsstille såvel dine muskler som din søde tand. De fleste proteinbarer smager ligesom chokoladebarer, selvom konsistensen ofte er lidt anderledes. Der er mange sportsudøvere, der finder det mere overkommeligt og delikat at spise en proteinbar frem for at drikke en proteinshake, hvor der hurtigt kan opstå klumper.
  1. De er nemme at tage med til træning – En proteinbar fylder kun minimalt i en sportstaske, hvilket er ganske praktisk. Du kan også blot opbevare din daglige proteinbar i din lomme, hvis du ikke medbringer din sportstaske til træning. Størrelsen på en proteinbar svarer til en almindelig chokoladebar.
  1. Du får det nødvendige skud protein – Et skud protein bør være at foretrække for alle sportsudøvere og motionister. Skal du have det optimale ud af din træning, skal du have fyldt dine depoter op efter en afsluttet træning. Du kan få det nødvendige skud protein på mange måder – ved indtagelse af proteinbar, proteinpulver e.l.
  1. Det perfekte mellemmåltid – Proteinbarer bliver ikke blot spist efter afsluttede træningspas. De fungerer også som mellemmåltider for rigtigt mange danskere. Man kan diskutere, hvorvidt en proteinbar er egnet som mellemmåltid eller ej, men det er ikke desto mindre ganske populært. De fleste proteinbarer er propfyldt med protein og kulhydrater, som kan komme din krop og dine muskler til gode.
  1. De giver en god mæthedsfornemmelse – Er du sulten, men har du ikke tid og / eller overskud til at lave mad, kan du snuppe en proteinbar. Den giver en god mæthedsfornemmelse, så du også kan tilgodese din sult. Det er dog ikke en god idé at vælge en proteinbar frem for et reelt måltid – kun hvis der er tale om et mellemmåltid.

Se udvalget af proteinbarer på Bodylab.dk – Klik her →


Hvad er forskellen på en proteinbar og en energibar?

Der er mange mennesker, der tror, at proteinbarer og energibarer er det samme, men det er en forkert antagelse. Er du en af dem, der forveksler proteinbarer og energibarer, bør du sætte dig ind i, hvad der adskiller disse to varianter.

Der er en markant forskel på en proteinbar og en energibar. Du kan kende forskel på disse barer ved at huske på nedenstående:

Proteinbarer – Højt proteinindhold

Energibarer – Højt kulhydratindhold

En energibar bidrager med øget energi, mens en proteinbar bidrager med et skud protein. Selvom smagsoplevelsen kan være meget ensartet, er det vigtigt at forstå, at indholdet er meget forskelligt. Det betyder også, at du ikke kan erstatte en proteinbar med en energibar – eller omvendt. Er du i tvivl, bør du altid sætte dig ind i næringsindholdet, så du kan finde ud af, om protein eller kulhydrat er dominerende i det pågældende tilfælde.

Er proteinbarer sunde?

Ja og nej – sundhedsværdien kan variere fra proteinbar til proteinbar. Har du et ønske om at tabe dig, vil proteinbarer som udgangspunkt ikke være tilegnet dig. Det er nemlig langt fra alle eksperter, der vil betragte en proteinbar som sund.

En proteinbar kan være sund, hvis den bliver brugt til det rigtige formål. Dyrker du styrketræning eller bodybuilding flere gange om ugen, skal du opretholde et højt proteinindtag, hvor det vil være oplagt at spise en proteinbar.

Nedenfor bliver du præsenteret for, hvor mange kalorier der er i nogle af de mest populære proteinbarer på markedet:

Kalorieindhold i populære proteinbarer:

Nutramino XL– 380 kcal. (82 gram)
QuestBar – 218 kcal. (60 gram)

Nutramino Protein Bar – 252 kcal. (64 gram)

Maxin XL – 322 kcal. (82 gram)

Nupo Meal Bar – 206 kcal. (60 gram)

Nutrilett Crunch Bar – 236 kval. (60 gram)

Vil du holde dit kalorieindtag nede på et minimum, bør du undgå proteinbarer med et højt kalorieindhold. Du bør dog være opmærksom på, at størrelsen på de enkelte proteinbarer kan retfærdiggøre, hvorfor kalorieindholdet er højere end gennemsnittet.

Det er ikke muligt at komme med en konklusion på, hvorvidt det er sundt at indtage en proteinbar eller ej. Det er ikke desto mindre et kosttilskud, som du kan overveje at benytte dig af, hvis du går op i din træning og krop.


Se udvalget af proteinbarer på Bodylab.dk – Klik her →


Hvor meget proteinbar bør jeg spise?

Der er mange fordele ved proteinbarer, men det er ikke ensbetydende med, at du kan proppe dig med proteinbarer. Der er ikke én fast regel om, hvor mange man bør spise, men der er alligevel en god tommelfingerregel, man kan huske på:

Anbefalet proteinindtag pr. dag:

  • Personer, der ikke træner: 0,85 gram protein / kilo.
  • Personer, der motionstræner (cykling, løb, fodbold): 1,2 gram protein /kilo)
  • Personer, der styrketræner (styrketræning, bodybuilding): 2 gram protein / kilo

Kildehttp://iform.dk/sund-mad/kostraad/hvor-mange-proteiner

Du kan hurtigt regne ud af, hvor meget protein du skal indtage om dagen, hvis du tager udgangspunkt i ovenstående. Det er mest hensigtsmæssigt at sprede indtagelsen over en hel dag – fordelt på både morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider.

Indtagelse af proteinbarer bør ikke stå alene, da du selvfølgelig også skal indtage protein på en naturlig måde gennem mad. Du kan med fordel føje fisk, kød, bønner og æg til din madplan, hvis du skal være sikker på at indtage din daglige dosis protein.

  1. Spis før, under eller efter træning – Skal en proteinbar have den optimale virkning, skal den indtages før, under eller efter træning. Venter du med at spise din proteinbar til efter træningen, skal det ske hurtigst muligt – senest efter 30 minutter.
  1. Hold dig til 1-2 proteinbar(er) om dagen – Træner du hver dag eller næsten hver dag, bør du holde dig til 1-2 proteinbarer om dagen. Du kan spise én proteinbar før, under eller efter træning samt én proteinbar som mellemmåltid. Det gavner sjældent nogen at indtage flere proteinbarer på én gang, da der er grænser for, hvor meget protein din krop kan optage.

Sådan finder du den perfekte proteinbar

Det er ingen hemmelighed, at der findes rigtigt mange forskellige proteinbarer. Skal du finde den perfekte proteinbar, skal du opstille nogle kriterier, som du tager udgangspunkt i. Det kunne f.eks. være følgende kriterier:

Proteinindhold – Den primære grund til at spise en proteinbar hænger helt naturligt sammen med det høje proteinindhold. Skal du finde den perfekte proteinbar, skal du være opmærksom på proteinindholdet. Indholdet af protein i en proteinbar kan typisk variere fra 5 til 34 gram, så det er ikke helt underordnet, hvilken du vælger at sætte din lid til.

Kalorieindhold – Vil du undgå at indtage for mange kalorier, skal du tage hensyn til kalorieindholdet. Der er nogle proteinbarer, der betragtes som såkaldte kaloriebomber, og dem bør du selvfølgelig holde dig fra. Ønsker du at tage på og opbygge muskelmasse, vil en kaloriefyldt proteinbar kunne gavne dig.

Smagsvariant – I dag kan proteinbarer købes i mange forskellige smagsvarianter. Chokolade, jordbær, kokosnød, banan og lakrids er nogle af de smagsvarianter, du kan vælge mellem. Du kan finde din foretrukne smagsvariant ved at smage på flere forskellige proteinbarer.

Tre gode tips om køb af proteinbarer

Du får her tre gode tips om køb af proteinbarer, så du kan spare penge og gøre en handel, som du ikke vil fortryde. Du får vores bedste tips nedenfor:

  1. Du finder det største udvalg online – Der er mange webshops, der sælger proteinbarer, og de webshops kan du med fordel besøge. Udvalget er størst på nettet, hvor der forhandles mange forskellige mærker, typer og smagsvarianter. Der bliver jævnligt udviklet nye proteinbarer, som bliver føjet til det voksende sortiment.
  1. Køb stort ind og opnå mængderabat – Set med økonomiske briller giver det ikke mening at købe én proteinbar ad gangen. Vil du skåne din pengepung, bør du købe stort ind, så du kan opnå mængderabat. Der er f.eks. mulighed for at købe proteinbarer i kasser, hvor stykprisen ofte kan komme langt ned.
  1. Køb forskellige proteinbarer – Vores tredje og sidste tip går på at købe forskellige proteinbarer. Skal du undgå at køre træt i den samme smag, vil det være en fordel, hvis du har flere forskellige proteinbarer at vælge mellem.

Se udvalget af proteinbarer på Bodylab.dk – Klik her →


Læs også om: protein pandekager, weight gainers eller fiskeolie.