Pull up bar

pull up bar

En pull up bar er et træningsredskab, som gennem årene har fundet vej til utallige fitnesscentre over hele verden. Det er også et træningsredskab, som i den grad bliver efterspurgt af privatpersoner, som foretrækker at træne i hjemlige omgivelser.

Hvad er en pull up bar? Hvilken pull up bar skal jeg vælge? Hvorfor skal jeg bruge en pull up bar? Det er blot nogle af de udvalgte spørgsmål, som du vil kunne finde svar på i denne store guide.

Hvad er en pull up bar?

En pull up bar – eller på dansk en armhæver – er et populært træningsredskab blandt personer, som dyrker styrketræning. Det er nemlig træningsredskabet, som giver dig mulighed for at træne med din egen kropsvægt. Pull up baren består af en stang og en monteringsdel, så der er intet kompliceret ved dette redskab.

Chin up bar er også et af de begreber, som der bliver brugt, når der er tale om pull up bars. Du kan med fordel kende til de forskellige begreber, så du ikke kommer til at tage fejl af forskellige træningsredskaber.


Se udvalget af de bedste produkter – Klik her →


Hvordan vælger jeg den rette pull up bar?

Det er nemmere sagt end gjort at vælge den rette pull up bar, da der trods alt er mange varianter at vælge mellem. Du kan dog gøre valget lidt nemmere for dig selv ved at specificere dine krav og ønsker.

Du skal i første omgang beslutte dig for, om du vil træne indendørs eller udendørs, da det kan have indflydelse på, hvilken bar der er den mest egnede. De fleste danskere vælger at træne indendørs, da vi trods alt lever i et land med mindre gode vejrforhold.

Prisen har naturligvis også noget at sige, da din ideelle pull up bar helst også skal matche dit budget. Kvalitet koster penge, så du bør ikke nødvendigvis gå målrettet efter den billigste armhæver på markedet.

Herunder får du nogle gode tips til at vælge den rette pull up bar:

  1. Skriv dine krav og ønsker ned (funktioner, kvalitet, brand, pris m.v.)
  2. Besøg relevante forhandlere og skab dig et overblik over udvalget
  3. Sammenlign forskellige løsninger
  4. Vælg den bedste løsning til prisen

Hvilke typer findes der?

Der findes et væld af forskellige typer af pull up bars, så du bør først og fremmest undersøge, hvilke typer du kan vælge mellem. Du vil i dette afsnit blive præsenteret for tre populære typer, så du kan få et bedre indblik i mulighederne.

Den ene type er ikke nødvendigvis bedre end den anden, da det er en smagssag, om man er mest til den ene eller anden type. Det er netop derfor, at vi vil lade dig drage dine egne konklusioner, så du får den pull up bar, som opfylder alle eller størstedelen af dine krav.

Pull up bar til dørkarmen

Du kan med fordel købe en pull up bar til dørkarmen, hvis du bor i en mindre bolig. Denne variant gør det nemt for dig at montere og afmontere pull up baren, så den ikke stjæler unødig plads, når du ikke bruger den. Det er nemt at montere denne type pull up bar, og du kan tilmed glæde dig over, at prisen på denne variant er meget lav.

Du skal dog være strengt opmærksom på, at det ikke er alle dørkarme, som kan holde til det. Tag dine forholdsregler ved at undersøge, om dørkarmen kan klare den høje belastning, så du ikke forårsager dyre skader.

Pull up bar til haven

Såfremt vejret tillader det, kan du med god grund flytte din træning udenfor, så du kan træne og nyde det gode vejr på én og samme tid. Pull up bars til haven vil typisk bestå af transportable bars, som man nemt og bekvemt kan flytte rundt på.

En udendørs pull up bar består typisk af et stativ, hvilket på mange måder er en fordel. Du skal dog være bekendt med, at denne type ikke er lige så stabil som den vægophængte pull up bar, som sidder bedre fast.

Pull up bar til væggen

Den vægophængte pull up bar er uden tvivl den mest populære type, så det er måske også den rigtige type for dig. Skal du have glæde af en vægophængt pull up bar, kræver det dog, at du har en solid væg i dit træningslokale, så du ikke skader væggen.

Denne variant byder på langt højere stabilitet og sikkerhed end de andre typer, hvilket bør være grund nok til at overveje netop denne type. Vægophængte pull up bars optager en smule plads, men den plads vil være givet godt ud.


Se udvalget af de bedste produkter – Klik her →


Hvem kan bruge en pull up bar?

Såfremt du ikke har den mindste interesse for styrketræning, så er der ingen grund til, at du investerer i en pull up bar. Går du til gengæld meget op i din krop, og vil du gerne komme i topform, så vil pull up baren kunne få en positiv indvirkning på din træningsudvikling.

Det er ingen hemmelighed, at pull up bars er mest populære blandt aktive mænd, men du kan også sagtens få glæde af en pull up bar, hvis du er kvinde. Det kræver megen styrke at bruge dette træningsredskab, da det trods alt er et must, at du kan løfte din egen kropsvægt. Såfremt du ikke kan løfte din kropsvægt endnu, så skal du ikke lade det påvirke dig, da det langt fra er alle mennesker, som kan det. Du kan evt. bruge en elastik – power band – som vil kunne gøre det hele lidt nemmere i opstartsfasen.

Det giver både selvtillid og store muskler at bruge en pull up bar, så du bør også bruge træningsredskabet, når du befinder dig i dit lokale fitnesscenter eller i dit hjemmefitness.

Montering

Det er en kendsgerning, at der er nogle pull up bars, som er nemmere og hurtigere at montere end andre. Det hænger sammen med, at der selvfølgelig er forskel på, hvordan man monterer pull up bars til væggen, haven og dørkarmen.

Hvad enten du har købt den ene eller anden type pull up bar, vil det være hensigtsmæssigt for dig at tage nedenstående råd til dig:

  1. Vær sikker på, at alle komponenter er der – Når du åbner kassen med din nye pull up bar, skal du sikre dig, at alle komponenterne er med. Det er nemlig ikke en god idé at begynde at montere en pull up bar, hvis der mangler skruer eller andre vigtige komponenter.
  2. Læs afsnittet om montering i brugsvejledningen – En brugsvejledning er ikke det mest spændende i verden, men du bør som minimum læse afsnittet om montering, så du ikke springer ud i det uden at være godt forberedt.
  3. Skænk en tanke til dine vægge og døre – Der er nogle vægge og døre, som er mere robuste end andre, men er du i realiteten klar over, hvor meget dine vægge og døre kan holde til? Monterer du din nyindkøbte pull up bar på en tynd væg eller dør, så risikerer du at skade din bolig, ligesom du selv kan være uheldig at komme til skade.
  4. Brug et vaterpas – Hvad enten du har købt en pull up bar til væggen eller døren, bør du bruge et vaterpas, når du skal montere redskabet. Du kan ved at bruge et vaterpas sikre dig, at stangen kommer til at hænge lige.

Er du tvivl om noget, så bør du kontakte den forhandler, som har solgt dig pull up baren.

Øvelser

Der er ingen grund til at undervurdere en pull up bar, da det faktisk er muligt at prøve kræfter med mange forskellige øvelser med dette træningsredskab. Skal du udvikle dig, så er det vigtigt, at du varierer din træning, så du ikke udfører én og samme øvelse hver eneste gang.

Du vil herunder få en håndfuld konkrete idéer til effektive øvelser:

Pull up / chin up

  • Pull up / chin up (armhævning – perfekt til at træne hele overkroppen)

Pull up: Vend håndfladerne væk fra dig selv -> løft kroppen op og stop, når din hage er over stangen -> sænk kroppen i et roligt tempo indtil dine arme er strakt helt ud

Chin up: Vend håndfladerne ind mod dig selv -> løft kroppen op og stop, når din hage er over stangen -> sænk kroppen i et roligt tempo indtil dine arme er strakt helt ud

Knæløft / benløft

  • Knæløft / benløft (perfekt til at træne mavemuskulaturen – vejen til en flot sixpack)

Knæløft: Tag fat i stangen med hænderne -> stræk din krop helt ud -> løft dine knæ op til maven og sænk knæene igen indtil dine ben hænger lodret

Benløft: Tag fat i stangen med hænderne -> stræk din krop helt ud -> løft dine ben op til maven og sænk benene igen indtil dine ben hænger lodret

Gør det hårdere eller lettere for dig selv

– Er det for hårdt? Brug en bænk som hjælpemiddel, brug en træningselastik eller bed din træningsmakker om hjælp

– Er det for let? Gør det hårdere ved at bruge ankelvægte og / eller udfør øvelsen i et langsommere tempo

Der er med andre ord rig mulighed for at gøre træningen lettere eller hårdere, så træningen bliver tilpasset din form og dit overskud. Du kan som nybegynder starte med at bruge diverse hjælpemidler, som du lige så stille kan give slip på, når du bliver stærkere og bliver mere tryg ved at bruge pull up baren.

Pull up baren er på mange måder et pragtfuldt træningsredskab, men træningsredskabet vil ikke kunne stå alene. Du bliver derfor rådet til også at købe andre former for træningsmaskiner og træningsudstyr til dit hjemmefitness.


Se udvalget af de bedste produkter – Klik her →