5 ting til dig der ønsker at få det maksimale ud af din styrketræning

Hvis du i forvejen bruger mange timer på træning, spiser fornuftigt og generelt giver den masser af gas i forventningen om en større muskelmasse eller vægttab, kan disse 5 ting muligvis tage dig skridtet videre. Ofte virker nyt træningsudstyr ovenikøbet som en god motivationsfaktor, så læs med her, hvis du vil inspireres!

  1. Vægtløftningsbælte

Et vægtløftningsbælte er en rigtig god ting at investere i, hvis du løfter tungt. Bæltet gør det både lettere at lave et godt opspænd i din mavemuskulatur, hvilket er obligatorisk i udfordrende øvelser som squat, dødløft og rows, da dit opspænd er det, der gør, at din krop performer under pres – uden at pådrage sig skader – samt være i stand til at udvikle mere kraft i dine løft. Samtidig kan det også virke beskyttende på din ryg, idet det famøse lændesvaj er lettere at undgå med et sådant bælte, hvilket mindsker skadesrisikoen ved din træning.

  1. Vægtløftningssko

Hvis du er vild med at squatte og dødløfte, eller hvis ”værkstedet” tænder en ild i dit crossfit-hjerte, så er et par crossfit sko en rigtig god idé. Med vægtløftningssko får du bedre stabilitet og støtte til dine ankler, hvilket bevirker et både pænere teknisk løft – men også ofte et tungere løft. Det er nemlig sådan, at vægtløftningsskoen med sin solide og hårde bund gør, at kraftudviklingen fra dine muskler ikke absorberes og dermed nedsættes som ved almindelige træningssko med blød bund. Du får altså med andre ord ”more bang for your buck” med et par vægtløftningssko.

  1. Straps

Et godt, tungt dødløft anses for værende en af de øvelser, der udfordrer kroppen allermest. Og vi ved jo alle, at en udfordret og presset krop – kombineret med den rette kost – er vejen til større muskler. Andre øvelser såsom barbell- eller dumbell rows er ligesom dødløft også fænomenale til at bygge muskelmasse på din ryg; hvis altså der løftes tungt nok. Og netop her kan straps vise sig rigtig gavnlige. For hvor ofte har du ikke oplevet, at du måtte enten stoppe øvelsen eller bruge mindre vægte end nødvendigt, fordi dit greb svigtede og vægten gled ud af hænderne? Med straps er det ikke grebsstyrken, der afgør, hvor tungt du kan løfte; det er derimod musklen, du træner. Præcist som det skal være.

  1. Knæbind

Dine knæ skal bære dig hele livet, og det er derfor rigtig vigtigt at passe godt på dem. Træner du ofte, og er din træning udfordrende og bestående af en masse tunge løft, så er knæbind muligvis et rigtig godt redskab til at bibeholde dine sunde knæ. Knæbindet bindes stramt rundt om knæet inden fx squat, og herefter sørger de for at skåne dine knæ og give maksimal stabilitet under løftet.

  1. Kompressionstøj

Kompressionstøj er træningstøj, der giver et let pres, hvilket bærer en masse fordele med sig. Har du fx et par kompressionstights på, øges ilttilførslen via blodet til dine ben, hvilket bevirker, at du kan træne hårdere og længere, inden mælkesyregrænsen nås. Presset fra tøjet øger samtidig blodcirkulationen, og ydermere gør kompressionen, at du ikke oplever samme ømhed efter træningen (DOMS), samt at du restituerer hurtigere. Der er med andre ord mange gode grunde til at købe kompressionstøj, så kom bare i gang.