Beta alanine

Beta alanineBeta alanine er en relativ ny form for kosttilskud, som på blot fem år er blevet et stort salgshit på det danske kosttilskudsmarked. Kosttilskuddet blev lanceret på markedet i januar 2012*, så det er ikke sikkert, at du er vokset op med det.

Bodylab var en af de første forhandlere af beta alanine herhjemme, men siden lanceringen har flere forhandlere fulgt trop. I dag kan det købes på mange webshops, så du kan med sikkerhed finde det helt rigtige produkt til den helt rigtige pris.

I denne guide om beta alanine kan du læse om, hvad det er, hvordan det skal doseres, hvornår det skal indtages og meget mere. Du vil med garanti blive klogere på kosttilskuddet, hvis du læser denne informationsguide.

Bodylab Beta Alanine (300 g)

1 stk
  • Pris: 139,00

Bodylab Beta Alanine (2x300 g)

2 stk
  • Pris: 249,00

Hvad er beta alanine?

Beta alanine er en ikke-essentiel aminosyre, idet kroppen (nærmere betegnet leveren) er i stand til at danne det. De fleste forbrugere køber kosttilskuddet i pulverform, men det findes også som tabletter. Derudover bliver beta alanine brugt i mange blandingsprodukter.

Flere studier har vist, at kosttilskuddet har en dokumenteret effekt. Det er både sikkert og lovligt at indtage dette kosttilskud, som effektivt øger menneskets præstationsevne. Det er især populært blandt sportsfolk, som dyrker styrke- og udholdenhedsidræt.

Det er et faktum, at dette kosttilskud har en dokumenteret virkning, og at der fortsat bliver offentliggjort mange nye og interessante forskningsresultater. Fødevarestyrelsen brugte i sin tid omkring ét år på at risikovurdere kosttilskuddet, som nu er fuldt ud lovligt at forhandle og indtage.

Aminosyren er med til at forbedre muskeludholdenheden og har dermed en positiv indflydelse på præstationsevnen. Beta alanine bliver i høj grad brugt af sportsfolk, som dyrker følgende sportsgrene og motionsformer:

I grove træk er beta alanine tilegnet alle sportsfolk, som dyrker sport eller motion, der kræver eksplosive handlinger.

Fordele ved beta alanine

Herunder får du lige et kort overblik over nogle af fordelene ved at indtage det veldokumenterede kosttilskud.

  1. Positiv indflydelse på din fysiske præstation
  2. Positiv indflydelse på din udholdenhedsevne (formindsket træthed)
  3. Positiv indflydelse på din træningsvolumen (stimulerer musklerne til mere vækst)

Der er altså ikke ligefrem mangel på fordele, da beta alanine som bekendt kan gavne din træning og udvikling på mange parametre. En stor del af de kosttilskud, der bliver solgt herhjemme, har ikke en dokumenteret effekt, men her skiller beta alanine sig altså ud.

Kosttilskuddet hæver dipeptidcarnosine koncentrationen i musklerne, og netop den øgede produktion af dipeptidcarnosine kan få dine muskler til at arbejde hårdere og længere. Selvom beta alanine har en dokumenteret effekt, så er det svært at sige, hvordan aminosyren kommer til at præge din præstation og din udvikling. I langt de fleste studier har de deltagende testpersoner reageret positivt på kosttilskuddet, så det er meget sandsynligt, at det også vil kunne gavne dig og din træning.

Dosering

beta alanine doseringDet er ikke alle sportsfolk, som kan blive enige, når emnet er korrekt dosering af beta alanine, for hvor meget skal man indtage, hvis man skal kunne se og mærke fremgang?

Du bliver typisk anbefalet at indtage et sted mellem 1 og 6 gram om dagen. Den anbefalede dosering kan dog variere fra produkt til produkt, fordi indholdet er forskelligt. Før du går i gang med at indtage beta alanine, bør du læse forhandlerens eller producentens vejledning, da det typisk er i vejledningen, at den anbefalede dosis fremgår.

Hvad enten du indtager beta alanine som pulver eller tabletter, bør du ikke indtage mere, end du bliver anbefalet. Længere nede i guiden kan du læse om, hvilke bivirkninger der kan optræde, hvis du indtager beta alanine i for store mængder.

Indtagelse på ikke-træningsdage

Spørgsmålet er: ”Skal jeg indtage beta alanine på ikke-træningsdage?”

Ja, det bør du gøre, da beta alanine kan have, men ikke altid har en akut effekt. Du kan derfor ikke forvente, at dette kosttilskud har den helt samme effekt som pre-workout, som virker med det samme.

Beta alanine har en akkumuleret effekt, ligesom det er tilfældet med kreatin. Det er netop grunden til, at du bør tage det hver dag – også på dage hvor du ikke træner. Overvej evt. at påbegynde en loadingfase.

Bivirkninger ved beta alanine?

Det er fornuftigt at undersøge, hvilke bivirkninger der er, før man indtager hidtil ukendt kosttilskud. Vi kan først og fremmest slå fast, at der ikke er nogle alvorlige bivirkninger ved det, hvorfor der ikke er grund til at være bekymret. Du kan være uheldig at opleve følgende bivirkning:

  1. Prikken og rødmen i huden – Den mest almindelige bivirkning består af prikken og rødmen i huden. Denne bivirkning optræder som regel kun ved overdosering. Før du opsøger læge, skal du vide, at det som udgangspunkt er ganske ufarligt, selvom det kan være ubehageligt. Den prikkende og stikkende fornemmelse er typisk til stede i et par timer.

Du kan være næsten hundrede procent sikker på, at du ikke kommer til at opleve gener, hvis du sørger for at følge den oplyste doseringsanbefaling. Tippet går dermed på ikke at indtage beta alanine i store mængder.

Forskellen på beta alanine og kreatin

forskellen på kreatin og beta alanineDet er vigtigt at forstå, at beta alanine og kreatin ikke er det samme.

Der er ganske vist tale om to præstationsfremmende kosttilskud, men stofferne påvirker kroppen på to forskellige måder. Kreatin er med til at øge styrken, mens beta alanine er med til at forbedre muskeludholdenheden, så du kan træne med større volumen.

Kosttilskuddene – henholdsvis beta alanine og kreatin - påvirker to forskellige biokemiske systemer, hvorfor det ene kosttilskud ikke kan erstatte det andet. Er du meget dedikeret, kan du købe begge typer af kosttilskud, så du virkelig kan sætte gang i din træningsudvikling.

For en god ordens skyld skal det nævnes, at de to kosttilskud ikke har en synergetisk effekt på hinanden. Du oplever altså ikke en bedre effekt af kreatin, blot fordi du også indtager beta alanine. Der er fordele og ulemper ved begge kosttilskud, hvilket du kan lære alt om ved at dykke ned i diverse studier og undersøgelser.