Træningsbænk guide: Alt du skal vide om træningsbænke

En træningsbænk vil være uundværlig for dig, der foretrækker at træne i dit hjemmefitness. Træningsbænken åbner op for en verden af træningsmuligheder, hvor du aldrig vil føle dig begrænset. Ejer du en træningsbænk, så kan du styrketræne i dit hjem – uanset tid og sted.

Træningsbænke hører hjemme i ethvert fitnesscenter – og selvfølgelig også hjemmefitness. En træningsbænk er efterhånden blevet et must-have, fordi det er et fremragende træningsredskab til styrketræning. I guiden sætter vi fokus på træningsbænke, hvor vi skal kigge på forskellige typer, modeller, vedligeholdelse, fordele samt bedste træningsøvelser.

Abilica 2170

Bedst til bænkpres
  • Pris: 1.899,00

MasterFit Weight Bench

Bedst til prisen
  • Pris: 1.495,00

Bedst til mavetræning

Bedste pro valg
  • Pris: 599,00

Fordele ved træningsbænke

Der er et utal af fordele ved træningsbænke, som du naturligvis bør kende til, hvis du leder efter nye træningsredskaber til dit hjemmefitness. Vi vil gerne fremhæve de mest almindelige fordele, som du bør have med i baghovedet, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har brug for en træningsbænk:

  1. Glimrende til at styrke de fleste muskelgrupper – Køber du en træningsbænk samt håndvægte og / eller vægtstang, så kan du styrke de fleste muskelgrupper, hvilket sikrer dig en alsidig træning. En træningsbænk er bl.a. ideel til træning af biceps, triceps, bryst, skulder og ryg. Er du kreativ, så kan du træne hele kroppen. Det er mest almindeligt, at man har fokus på overkroppen, når man træner på en træningsbænk. Der er begrænsede muligheder i forhold til træning af baller og lår.
  1. Du sparer transporttid – Investerer du i en træningsbænk til dit hjemmefitness, så sparer du transporttid, fordi du ikke er tvunget til at besøge det lokale fitnesscenter. Har du skabt dit eget hjemmefitness, behøves du ikke at bevæge dig særligt mange meter, hvis du ønsker at træne dine muskler.
  1. En træningsbænk fylder ikke alverden – En gennemsnitlig træningsbænk fylder ikke alverden, hvilket er en fordel, hvis den skal stå i dit hjem. Har du ikke plads til at investere i en masse avancerede træningsmaskiner, så kan du nøjes med at købe en træningsbænk og håndvægte. Det er nemlig alt, hvad du skal bruge for at kickstarte din træning.
  1. Det er et budgetvenligt træningsredskab – Det er ingen hemmelighed, at der findes træningsbænke, der koster en mindre formue. Dog er det samtidig en realitet, at man sagtens kan købe en funktionel træningsbænk, der appellerer til ethvert budget. Undersøger du priserne på andre træningsredskaber, så vil du blive bekendt med, at træningsbænke er budgetvenlige – i forhold til hvor alsidige de er.
  1. Det er nemt at komme i gang – Har man først investeret i en træningsbænk og håndvægte, så kan man gå i gang med træningen med det samme. Træningsredskabet appellerer til både nybegyndere, øvede og erfarne, som gerne vil komme i god form og opbygge en flot krop. Der er masser inspiration at hente i både bøger, magasiner og ikke mindst på internettet.

Hvilke former for træningsbænke findes der?

Taler man om træningsbænke, så skal man være opmærksom på, at der ikke kun findes én type træningsbænk. Fortæller du din foretrukne forhandler, at du leder efter en træningsbænk, så vil du altid blive spurgt om, hvilken type du leder efter. Skal du gøre dit forarbejde ordentligt, så bør du danne dig et overblik over de forskellige typer.

Vi gennemgår nogle af de mest almindelige former for træningsbænke, så du har en bedre idé om, hvad du kan vælge mellem:

Fladbænk

Abilica Flad træningsbænkEn fladbænk er selvfølgelig en flad træningsbænk, som ikke kan justeres. Der er flere fordele ved at vælge fladbænke, som først og fremmest er solide og kraftige. Man føler sig komfortabel på en fladbænk, hvilket sikrer en god træning. Denne type træningsbænk er også kendt som en klassisk træningsbænk, som bliver brugt i fitnesscentre i hele verden.

Ulempen ved en fladbænk er, at der er begrænsede træningsmuligheder, fordi der ikke er nogle justeringsmuligheder. Den egner sig hovedsageligt til træning af brystmuskler, mavemuskler og rygmuskler, hvor der er mange forskellige øvelser. Benytter du dig hovedsageligt af grundøvelser, så vil du højst sandsynligt kunne stille dig tilfreds med en fladbænk.

  • Et budgetvenligt valg
  • Solide og kraftige konstruktioner
  • Velegnet til brysttræning, mavetræning og rygtræning (grundøvelser)

Skråbænk

SkråbænkEn skråbænk er en justerbar træningsbænk, som du kan justere på flere forskellige faktorer. Denne træningsbænk giver dig mulighed for at eksperimentere med nogle træningsøvelser, som du ikke kan udleve med en fladbænk. En skråbæk kan i princippet også bruges som en fladbænk, fordi det er muligt at justere bænkens ryglæn.

Skråbænken er bl.a. egnet til brysttræning, mavetræning og meget mere. Indstillingsmulighederne kan variere markant fra skråbænk til skråbænk.

  • Mange justeringsmuligheder
  • Kan også bruges som fladbænk
  • Lav pris

Multibænk

masterfit weight træningsbænkEn multibænk er ligeledes et populært valg, fordi man kan træne hele kroppen og stort set alle træningsøvelser. Der er nogle multibænke, der er mere avancerede end andre, men det ændrer ikke på, at det er et fleksibelt og alsidigt valg.

Multibænke hører til blandt de dyrere træningsbænke, hvilket hænger naturligt sammen med, at de er avancerede og har mange indstillingsmuligheder. Der findes rigtigt meget tilbehør til en almindelig multibænk, hvor noget tilbehør følger med, mens andet tilbehør skal købes som ekstraudstyr.

  • Træning af hele kroppen
  • Fleksibelt og alsidigt valg
  • Mellemhøj pris
  • Mange former for tilbehør og ekstraudstyr

Træningsbænk til mavetræning

abilica situpsbænkDer er også blevet udviklet en håndfuld træningsbænke til mavetræning. Drømmer du om flotte og markerede mavemuskler, så vil du blive lykkelig for at eje en træningsbænk til mavetræning. Denne type træningsbænk skiller sig selvfølgelig ud fra mængden, fordi ryglænet først og fremmest er nedadvendt.

En træningsbænk til mavetræning gør det muligt at sætte benene i spænding med støttepuder, så man ligger godt og behageligt med benene og den nederste del af kroppen. Man kan træne hele muskulaturen i maven med en træningsbænk til mavetræning – også de skrå mavemusler.

  • Specialdesignet træningsbænk til mavetræning
  • Nedadgående vinkel
  • Støttepuder til fødderne
  • Træning af hele muskulaturen i maven

Træningsbænk til bænkpres

træningsbænk bænkpressDer findes selvfølgelig også træningsbænke, der er tilegnet bænkpres. Bænkpres er en af de mest almindelige træningsøvelser, som er mest optimal at udføre på en træningsbænk. Er bænkpres også din favoritøvelse, så bør du investere i en træningsbænk til bænkpres.

Vil du hovedsageligt købe en træningsbænk for at styrke dine muskler via bænkpres, så bør du vælge en træningsbænk, der er specialfremstillet til formålet. Som udgangspunkt kan bænkpres udføres på alle træningsbænke, men der er alligevel nogle træningsbænke, der er særligt egnet til formålet.

  • Specialdesignet træningsbænk til bænkpres
  • Mange indstillingsmuligheder

Kettler Torso – Skråbænk

kettler torso skråbænkKettler Torso er en skråbænk, som er ideel til mavetræning og til træning med håndvægte. Det er bl.a. oplagt at træne arm- og skuldermuskler på denne skråbænk. Træningsbænken kan i realiteten bruges som både fladbænk og skråbænk, fordi det er muligt at justere ryglænet. Ryglænet er justerbart fra fladbænk til en 80 graders vinkel. Der er 7 mulige indstillinger for ryglæn og 4 mulige indstillinger for sæde.

Det er muligt at klappe træningsbænken sammen, så den nemt kan gemmes væk under sengen, i skabet eller bag døren. Således kan man i princippet bruge Kettler Torso i alle rum i husstanden. Denne skråbænk er tilegnet den private bruger, som vægter kvalitet og fleksibilitet højt.

Fordele ved Kettler Torso:

  • Ideel til mavetræning samt træning med håndvægte
  • Kan bruges som fladbænk og skråbænk
  • Fra flad til 80 graders vinkel
  • 7 mulige indstillinger for ryglæn og 4 mulige indstillinger for sæde
  • Sammenklappelig
  • Tilegnet den private bruger
  • Egenvægt: 18 kg.
  • brugervægt: 130 kg.

Multi Træningsbænk

multi bænkMulti Træningsbænk er en fleksibel træningsbænk, som kan indstilles i flere forskellige vinkler. Det giver mulighed for at træne med en bred vifte af styrketræningsøvelser. Selve sædet kan også justeres, så man opnår den perfekte siddekomfort under træningen.

Træningsbænken bliver leveret med gummifødder, hvilket gør, at den står ekstra godt fast på gulvet. Ydermere er der monteret hjul bagpå fødderne, hvilket gør det nemt at flytte rundt på sin træningsbænk ved behov. Der er desuden et håndtag foran, så man hurtigt kan trække træningsbænken frem, når man skal bruge den.

Fordele ved Multi Træningsbænk:

  • Indstilles i flere forskellige vinkler
  • Velegnet til mange styrketræningsøvelser
  • Justerbart sæde
  • Udstyret med gummifødder
  • Hjul bagpå fødderne (flytbar)
  • Håndtag foran
  • Egenvægt: 28 kg.

Flad Træningsbænk

flad træningsbænkFlad Træningsbænk er tilegnet dig, der leder efter en simpel og billig træningsbænk. Du får en træningsbænk i acceptabel kvalitet, som kan holde til en høj brugervægt. Den flade træningsbænk byder bl.a. på stabile fødder og et komfortabelt sæde. Træningsbænken er særligt oplagt til bænkpres, hvor du kan styrke din brystmuskulatur.

Denne simple træningsbænk har ingen indstillingsmuligheder. Til gengæld er den nem at rengøre og vedligeholde, hvilket sikrer en lang levetid.

Fordele ved Flad Træningsbænk:

  • Simpel og billig træningsbænk
  • Acceptabel kvalitet
  • Stabile fødder
  • Komfortabelt sæde
  • Oplagt til bænkpres
  • Nem rengøring og vedligeholdelse
  • Lang levetid
  • brugervægt: 300 kg.

Træningsbænk Til Mave

træningsbænkeTræningsbænk Til Mave er selvfølgelig den ultimative træningsbænk til mavetræning. Det er en træningsbænk med decline vinkel, hvilket sikrer en hård og effektiv mavetræning. Træningsbænken har en høj hvileposition sammenlignet med en traditionel træningsbænk.

Du kan sætte dine ben i spænd med de komfortable støttepuder, så du kan holde den nedre del af kroppen i ro. Det er oplagt at tilføje ekstra vægt til øvelsen, så man sætter sine mavemuskler under optimal pres. Det skal desuden nævnes, at træningsbænken er udviklet med gummifødder, så den ikke ridser gulvet.

Fordele ved Træningsbænk Til Mave:

  • Egnet til mavetræning
  • Decline vinkel
  • Høj hvileposition
  • Komfortable støttepuder
  • Udstyret med gummifødder

Preacher Curl – Træningsbænk

preacher curlPreacher Curl er modelnavnet på denne lidt specielle træningsbænk, som er perfekt til træning af biceps. Træningsbænken er mest kendt fra fitnesscentre og fitnessklubber, men kan også sagtens bruges til hjemmefitness. Grundtanken bag Preacher Curl er, at biceps isoleres, da armene sættes i spænd. Dermed kan du ikke bruge ryggen eller benene til at løfte vægten.

Preacher Curl er glimrende til træning af både styrke og størrelse. Man opnår meget kontrollerede bevægelser med denne træningsbænk, som bliver efterspurgt i højere og højere grad. Træningsbænken står på gummifødder og kan justeres i højden. Det er også værd at lægge mærke til, at der er en holder til en vægtstang.

Fordele ved Preacher Curl:

  • Perfekt til bicepstræning
  • Kontrollerede bevægelser
  • Står på gummifødder
  • Kan justeres i højden
  • Holder til vægtstang
  • Høj kvalitet

Træningsøvelser på en træningsbænk

Der findes rigtigt mange træningsøvelser, som kan udføres på en træningsbænk. Køber du en træningsbænk samt håndvægte og / eller vægtstang, så kan du gå i krig med de mange træningsøvelser. Skulle du skabe dig et overblik over alle træningsmuligheder, så ville du blive præsenteret for en liste med flere hundrede træningsøvelser. Indledningsvis kan du holde dig til nogle af de traditionelle træningsøvelser, som bl.a. omfatter følgende:

Bænkpres (bryst, skulder og triceps)

Bænkpres er en træningsøvelse, som man bør kende til, hvad end man er ny i gamet eller har dyrket styrketræning i mange år. Bænkpres er verdens mest populære træningsøvelse, hvilket bl.a. hænger sammen med, at det er en effektiv træningsøvelse til brysttræning.

Bænkpres aktiverer og styrker både biceps, skulder og triceps, men brystet er fortsat den primære muskel. Der findes både normal bænkpres og skrå bænkpres. De to typer adskiller sig på følgende måder:

Normal bænkpres = Træning af hele brystmuskulaturen

Skrå bænkpres = Træning af den øverste del af brystet

Skal du udføre bænkpres korrekt, hvad end du vælger normal eller skrå bænkpres, så skal du blot følge disse simple trin:

  1. Læg dig godt til rette på træningsbænken og tag fat i vægtstangen
  2. Bøj dine albuer i en 90 graders vinkel og løft vægtstangen op
  3. Træk vejret ind - roligt og kontrolleret, samtidig med at du sænker vægtstangen til din brystkasse
  4. Pres vægtstangen op til startpositionen og pust ud.

Sørg for at dine albuer er bøjet korrekt, at din ryg ikke krummer, og at du altid har kontrol over vægtstangen. Træner du med høj vægt, bør du have en spotter for at undgå uheld.

Fransk pres (triceps)

Fransk pres er en træningsøvelse, som for alvor er kommet i danskernes søgelys de seneste årtier. Det er en populær træningsøvelse til tricepstræning, hvor man kan opnå imponerende resultater. Du kan træne hele triceps (tre dele), hvorfor fransk pres oftest bliver brugt til træning af triceps.

Du udfører fransk pres således:

  1. Læg dig ned på træningsbænken med en vægtstang eller håndvægt
  2. Stræk din arme
  3. Sænk vægtstangen, så den næsten rører din pande
  4. Pres vægtstangen op igen

Skal du have det optimale ud af denne træningsøvelse, så er det vigtigt, at du har fuld kontrol over dine albuer. Denne træningsøvelse er nemmest at udføre på en flad træningsbænk.

Skulderpres (skulder)

Skulderpres er også en meget populær træningsøvelse, som man f.eks. kan udføre på en træningsbænk. Denne træningsøvelse betragtes som den mest almindelige skulderøvelse, som du bør stifte bekendtskab med, hvis du drømmer om stærkere skuldre. Skulderpres kan både udføres med vægtstang og håndvægte – afhængig af hvad man foretrækker.

Du udfører skulderpres korrekt ved at følge denne korte guide:

  1. Sæt dig på træningsbænken i en ret vinkel (helst omkring 90 grader)
  2. Træk dit hoved tilbage, så din nakke rører bænken. Sørg for at håndvægtene er helt nede ved dine skuldre – startposition
  3. Pres dine håndvægte op over hovedet, så dine arme er strakte
  4. Sænk håndvægtene til startpositionen – synkront og kontrolleret

Sørg for at du sidder optimalt på træningsbænken, før du påbegynder træningsøvelsen. Det er alfa omega, hvis du skal minimere din skadesrisiko

Optimal vedligeholdelse af træningsbænk

Vil du have glæde af din træningsbænk i mange år ud i fremtiden, så er det selvfølgelig vigtigt, at du passer godt på den. Du bør først og fremmest sørge for at følge de instrukser, som er noteret i brugsvejledningen.

Der er ingen grund til at lade sig skræmme af begrebet ”vedligeholdelse”, da det er meget begrænset, hvor meget tid man skal bruge på det. Skal du vedligeholde din træningsbænk, så kan du nøjes med at gøre følgende:

  • Test de forskellige funktioner
  • Kontrollér svejsningerne
  • Kontrollér reguleringsmekanismen (smør evt. mekanismen)
  • Stram skruerne
  • Tør din træningsbænk af for skidt, sved og snavs

Overstående beskriver den simple vedligeholdelse, der er forbundet med en træningsbænk.