Sjippetov

sjippetovSjipning er efterhånden blevet en nationalsport, som ikke blot dyrkes af børn, men også af voksne og ældre mennesker. I dag kan man næsten ikke træde ind i et fitnesscenter eller en boksehal uden at falde over et sjippetov. Det er altså ikke kun skole- og børnehavebørn, som har glæde af den fantastiske opfindelse.

Sjipning er en billig, sjov og effektiv træningsform, som ikke blot dyrkes i mange haller og gymnastiksale, men også i private hjem. Det er ikke alle mennesker, som har mulighed for at indrette et fitnessrum derhjemme, hvorfor det er glædeligt, at der findes forskellige former for pladsbesparende udstyr, herunder det skønne sjippetov.

Det er i denne guide, at vi afslører, hvad man træner med et sjippetov, og hvordan man finder det perfekte sjippetov til hjemmebrug. Der er altså ingen grund til at forlade siden endnu.

cPro9 Stålwire Sjippetov Blå

Bedste mellemvalg
  • Pris: 99,00

cPro9 Speed Rope Sjippetov Sort

Billigste valg
  • Pris: 29,00

Aserve Digital Sjippetov

Sjippetov med tæller
  • Pris: 299,00

Hvad er et sjippetov?

hvad er et sjippetovSjipning er en træningsform, som de fleste danskere er vokset op med. Vi danskere er tilsyneladende glade for at sjippe, men det er et faktum, at sjipning er mere udbredt blandt kvinder end mænd. Skulle du mod forventning ikke være klar over, hvad et sjippetov er, så giver vi dig gerne en kort introduktion.

Et sjippetov er et meget enkelt redskab, som typisk består af et reb og to håndtag. Det er vel at bemærke et redskab, som kun fylder ganske lidt, når det er rullet sammen. De mest almindelige sjippetove måler mellem 2,5 og 3 meter i længden.

Hvad træner jeg ved sjipning?

Langt de fleste børn sjipper, fordi de synes, at det er sjovt, men voksne har typisk et lidt andet motiv. Det er nemlig sundt at sjippe, hvorfor sjipning bliver brugt i forbindelse med konditions- og genoptræning. Derudover bliver sjipning også brugt til opvarmning, da man aktiverer de store muskelgrupper, når man sjipper.

Foruden at træne din kondition vil du også automatisk træne din motorik. Der er samlet set mange gode grunde til at investere i et sjippetov, da det er en meget effektiv træningsform for både børn, unge og voksne.

Hvor langt skal mit sjippetov være?

hvor langt skal mit sjippetov væreDet er hensigtsmæssigt at gå efter et moderne og slidstærkt sjippetov, men du skal også tage højde for længden, da det er en meget afgørende faktor.

Der er en logisk grund til, at sjippetove produceres i forskellige længder. Det handler ganske enkelt om, at vi mennesker ikke er lige høje. Netop din højde bør afgøre, om du skal vælge et langt eller kort sjippetov.

Placér dine fødder på midten af dit sjippetov og træk op i enderne. Såfremt længden er rigtig, vil håndtagene kunne nå op omkring dine armhuler. Vil du gerne undgå at bestille et sjippetov, som enten er for kort eller for langt, bør du købe et justerbart sjippetov. Det justerbare sjippetov er nemt at tilpasse og kan dermed bruges af hele familien.

Gode tips til sjipning

Det er relativt simpelt at lære at sjippe, så hvis du ikke allerede har lært det, så kast dig ud i det. Du vil i dette tekstafsnit få en lang række gode tips til sjipning, så du får det maksimale ud af din træning. Herunder får du nogle gode tips:

Varm op – Før du finder dit sjippetov frem fra gemmerne, så skal du huske at varme op. Du kan med fordel bruge 5-10 minutter på at smidiggøre dine ben- og armmuskler, så du kan reducere din skadesrisiko. Det er ikke så underholdende at varme op, men opvarmning bør indgå som en naturlig del af din træning.

Brug stødabsorberende sko – Du kan i princippet godt sjippe i bare fødder eller strømpefødder, men optimalt set skal du bruge stødabsorberende sko. Sjipper du altid i et par stødabsorberende sko, kan du forebygge mange skader og gener.

Sådan kommer du godt i gang

sjipningDu bliver aldrig god til at sjippe, hvis du ikke øver dig, så det første råd går på at sætte 2-5 timer af til sjippetræning om ugen. Sjipning kræver teknik, så før du eksperimenterer med forskellige øvelser og intervaller, skal du lære at mestre den simple teknik.

Jo højere tempo og jo længere varighed, desto bedre. I starten kan du muligvis kun sjippe 5-10 sekunder ad gangen, men med tilstrækkelig meget træning kan du komme til at sjippe i flere minutter i træk. Det er helt naturligt, at man laver mange fejl i starten, da man jo lige skal finde ud af, hvordan man skal gribe det hele an. Tålmodighed og gåpåmod er de vigtigste nøgleord, når det handler om at lære at sjippe.

Sjippetov med vægt

De mest moderne sjippetove er meget lette, men der findes rent faktisk også sjippetove med vægt. Sjippetove med vægt er dedikeret til voksne mennesker, som gerne vil gøre sjippetræningen lidt ekstra hård. I forhold til valg af sjippetov med vægt skal du være opmærksom på, at det er forskelligt, hvor vægten er fordelt på sjippetovet. Den ekstra vægt kan være fordelt på håndtagene og / eller selve tovet.

Nybegyndere anbefales at købe almindelige sjippetove, mens erfarne og øvede bør overveje at købe et sjippetov med vægt. Du kan evt. købe to sjippetove – ét tungt og ét let.

Sjippetove til børn

Selvom sjippetove er blevet mere og mere populære blandt aktive voksne, så bliver der fortsat udviklet mange sjippetove til børn. Du kan som forælder præsentere dit barn for et sjovt og fedtforbrændende træningsredskab i form af et sjippetov. De fleste børn elsker at sjippe, så hvis dit barn ikke allerede har en stor kærlighed til sjipning, så er der rig mulighed for at ændre på det. Leder du efter et sjippetov til et barn, så bør du købe et let sjippetov med stofsnor.

Sjippetov forbrænding

Det måske mest fantastiske ved et sjippetov er, at du kan tage det med dig på farten og dermed kan træne uanset tid og sted. Som tidligere nævnt forbedrer du din kondition og din iltoptagelse, når du sjipper, men det er ikke alt. Du kan nemlig også forvente at forbrænde mange kalorier, når du sjipper på livet løs. Ifølge flere velrenommerede motionseksperter kan man forbrænde op til 1000 kalorier i timen ved at sjippe.

Ønsker du at tabe dig, så kan du overveje at skifte dine løbeture ud med sjippetræning, da sjipning virkelig sætter gang i forbrændingen. Det er de færreste, som kan sjippe uafbrudt i én time, men hvis du blot kan sjippe i 20-30 minutter med pauser indimellem, så kan du virkelig få forbrændt nogle kalorier.

Sjippetov uden håndtag

Et sjippetov uden håndtag er i al sin enkelthed bare et reb.

Det er smag og behag, om man er mest til sjippetove med eller uden håndtag. En mindre andel af de markedsførte sjippetove er udstyret med glatte og ukomfortable håndtag, hvorfor det kan være fristende at købe et sjippetov uden håndtag.

Sjippetov med tæller

Det er ikke den store videnskab at producere et sjippetov, da det som tidligere nævnt kun består af et reb og to håndtag. Der findes dog nogle få sjippetove, som er mere avancerede end gennemsnittet. Der er tale om de smarte sjippetove med indbyggede tællere.

Aserve Digital Sjippetov er et eksempel på et sjippetov, som registrerer alle hop, så du slipper for at tælle. Det koster en smule mere end det gennemsnitlige sjippetov, men de ekstra penge er givet godt ud, da den indbyggede tæller kan være med til at skabe øget motivation.

Variér din sjippetræning

Du tænker måske, at der kun findes en måde at sjippe på, men der findes faktisk mange forskellige øvelser. Det er øvelser, som du bør kende til, hvis du vil have mulighed for at variere din sjippetræning.

Slalom, langrend, hink og høje knæløft udgør en væsentlig del af de mest almindelige øvelser inden for sjipning. Du kan på internettet læse om mange andre øvelser, ligesom du kan se diverse videoguides. Foruden at skifte mellem forskellige øvelser, kan du også prøve kræfter med udfordrende intervaller.

Andre læste også om: Hulahopringe