Foam roller

Foam roller - her er de bedsteDen såkaldte foam roller bliver efterspurgt som aldrig før, men hvorfor er de danske fitnessudøvere så interesserede i denne form for træningsudstyr? Det er der tilsyneladende mange gode grunde til, så du bør også overveje, om du kan undvære en foam roller i din aktive hverdag.

Foam rollers bliver fremstillet i mange forskellige typer og størrelser, så der findes helt sikkert også en variant til dig.

Du vil i denne guide blive præsenteret for nogle af de foam rollers, som rangerer øverst på danskernes ønskeliste i øjeblikket.

Herunder ser du også en række af gode webshops, der sælger gode og prisvenlige foam rollers.

Bedste Forhandler

Godt udvalg

Bedste Priser

Hvad er en foam roller?

En foam roller er typisk et aflangt træningsredskab, som er dækket af et tykt lag skumgummi. Du er med al sandsynlighed stødt på dette træningsredskab, hvis du har været medlem af et større fitnesscenter. Der findes i øvrigt mange forskellige typer af foam rollers, hvilket du vil blive introduceret for senere i guiden.

Der er rig mulighed for at bruge dette redskab til mange forskellige øvelser, hvorfor det bør være at finde i ethvert fitnesscenter – og naturligvis også i dit hjemmefitness.

Foam rolling er en særlig teknik, som man kan bruge til at lave SMR (Self Myofascial Release), hvor der er fokus på at behandle inflammeret muskelvæv og overaktive muskler. Der er vel at bemærke tale om en teknik, som bliver brugt af fitnessudøvere over hele verden.

Hvilke typer af foam rollers findes der?

Det er fejlagtigt at påstå, at alle foam rollers er ens, da det langt fra er tilfældet. Der findes nemlig mange forskellige typer, hvilket du straks vil erfare, hvis du besøger en forhandler af træningsudstyr. Det er ikke desto mindre vigtigt at kende til de forskellige typer, så du nemmere kan tage stilling til, hvilke type der passer bedst til dig.

Traditionel foam roller – Den traditionelle er den variant, som de fleste aktive danskere kender. Der er selvfølgelig tale om en foam roller med glatte overflader. Det er fortsat den variant, som er mest populær, men det kan muligvis komme til at ændre sig i fremtiden. Den største ulempe ved den traditionelle variant er, at den vil være tilbøjelig til at miste lidt af sin facon med tiden.

Foam roller med knopper / rumble roller – Der er også mulighed for at købe en anden smart foam roller med knopper – en rumble roller. Den såkaldte rumble roller er udstyret med faste, bløde knopper, som er placeret på hele redskabet. En rumble roller er fremragende til at behandle ømt muskelvæv uden at forårsage smerte eller irritation.

Foam roller med riller – Der findes også foam rollers med riller, så den variant har du også mulighed for at se nærmere på. Denne variant er en mellemting mellem de traditionelle foam rollers og rumble rollers. En foam roller med riller vil for alvor komme til sin ret, når ryggen og lårene skal behandles, og det kan man takke den varierende hårdhed i trykket for.

Du skulle nu gerne være blevet lidt klogere på, hvilke varianter der findes samt hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige alternativer. Der bliver dog løbende udviklet nye typer, så du kan med fordel holde øje med, hvad der rører sig på markedet.

Toorx Yoga Foamroller - Bedst til prisen

Toorx Yoga FoamrollerToorx har udviklet og fremstillet træningsudstyr i årevis og er kendt som en producent, der aldrig skuffer. Derfor kommer det heller ikke som en overraskelse for os, at denne foam roller performer godt på alle parametre.

Du skal købe denne foam roller, hvis du drømmer om at reducere dine muskelspændinger. Det er denne rulle nemlig fremragende til at hjælpe med. Ikke nok med det, så kan du også øge din fleksibilitet og stabilitet ved at bruge denne foam roller fra Toorx.

Den sort / orange foam roller er udført i kraftigt skum og er egnet til såvel nybegyndere som øvede. Du vil næsten ikke kunne undvære denne rulle i dit hjemmefitness, hvorfor du bør overveje at bestille den i dag. Du kan sagtens tage rullen med i sommerhuset eller et andet sted hen, hvis du ønsker det. Foam rolleren byder nemlig på et let og lækkert design.

Specifikationer:

  • Materiale: Skum
  • Mål: 33 x 14 cm.

Cork Tunturi Massage Roller

Cork Tunturi Massage RollerCork Tunturi Massage Roller er meget mere end bare en foam roller.

Du ser på en massagerulle, der er sat i verden for at forbedre fleksibiliteten i dine muskler og bindevæv. Rullen egner sig rigtig godt til at blive brugt til opvarmningen, ligesom den kan bruges i forbindelse med udstrækningen efter en veloverstået træning. Derudover kan rullen faktisk også bruges til diverse balance- og fleksibilitetsøvelser.

Cork Tunturi Massage Roller byder på en høj tæthed af kork, hvilket er med til at sikre, at rullen ikke mister sin form. Den anvendte kork er i øvrigt 100 % genanvendelig og naturlig, hvilket bestemt også er et stort plus.

Alt i alt er det en fantastisk massagerulle, som du bestemt ikke vil komme til at fortryde, at du har investeret i.

Specifikationer:

  • Materiale: Kork
  • Mål: 30 x 10 x 10 cm.

cPro9 2-i-1 Sæt Trigger Roller Foam Roller - Godt sæt

cPro9 2-i-1 Sæt Trigger Roller Foam RollerHvorfor nøjes med én foam roller, når du kan få to til en rigtig konkurrencedygtig pris? cPro9 og forhandleren præsenterer dig her for et rigtig godt tilbud. De byder nemlig på henholdsvis en rød og en blå foam roller til en pakkepris, hvor alle kan være med. Den lille (røde) rulle måler 30 x 10 cm., mens den store (blå) rulle måler 33 x 14 cm. Det er i øvrigt værd at lægge mærke til, at rullerne kan gå ind i hinanden, hvilket gør dem lettere at opbevare og transportere.

cPro9 er et sikkert valg af mærke, når det kommer til træningsudstyr, herunder foam rollers. Derfor kan du være helt tryg ved at benytte dig af dette pakketilbud. Du vil næppe blive skuffet. Alt fra kvaliteten til brugervenligheden er i top.

Klik på linket for at blive klogere på de to foam rollers fra cPro9.

Specifikationer:

  • Materiale: Skum
  • Mål: 33 x 14 + 30 x 10 cm.

cPro9 - Billig foam roller

cPro9 Foam Roller 45cmcPro9 er uden tvivl en meget billig foam roller af slagsen, hvis man sammenligner med de andre. Her får du faktisk et meget fornuftigt produkt i forhold til prisen.

cPro9 foam rolleren har en længde på 45 cm og tykkelse på 14,5 cm. Den har en glat overflade, hvilket betyder at du får en god, skånsom og behagelig massage af musklerne. Det kan være en fordel, hvis du er meget øm.

Den er nem at have med, den vejer nemlig kun 258 gram.

Brug cPro9 til at udføre en masse forskellige øvelser til massage af ryg, skulder, lår, baller eller andet.

Udvalgte specifikationer:

  • Overflade: Glat.
  • Længde: 45 cm.
  • Tykkelse: 14,5 cm.
  • Vægt: 258 gram.

Abilica Trigger FoamRoller Pro - Høj kvalitet

Abilica trigger foam rollerAbilica Trigger foam roller pro er til dig, der virkelig vil have noget i høj kvalitet. Her får du nemlig en roller med en hård kerne i ABS plastik, der er overtrukket med EVA skum.

Abilica Trigger roller pro har 3 forskellige strukturer, hvilket betyder at du får en mere effektiv træning. Du vil nemlig opleve at du rammer dine muskler på flere måder, hvilket kan være yderst effektivt til at ramme alle ømme punkter.

Udvalgte specifikationer:

  • Overflade: 3 forskellige strukturer.
  • Størrelse: 38 x 14 cm.
  • Vægt: ukendt.

Kom godt i gang med din foam roller

foam rollersDu har langt om længe fået købt den foam roller, som du har udset dig for år tilbage, men hvordan kommer du så i gang? Det er alfa omega, at du har styr på, hvordan den fungerer, så du kan få optimal glæde af dit nyindkøbte træningsudstyr.

Det første du skal foretage dig er at iføre dig dit foretrukne fitnesstøj, hvorefter du kan gå i gang med at bruge din nye foam roller. Nedenstående trin gør dig lidt klogere på, hvordan du bruger foam rolleren:

  1. Placér den på det ønskede område (f.eks. læg, lænd e.l.)
  2. Rul den frem og tilbage (gør det selv eller bed din træningsmakker om hjælp)
  3. Omplacér foam rolleren, hvis den ikke rammer helt rigtigt

Foam rolleren kan som bekendt behandle muskelvæv, men den kan også bruges på områder med fedtdepoter og cellulite, da denne behandlingsteknik sætter gang i blodcirkulationen. Der findes mange forskellige behandlingsteknikker, men der skal ikke herske nogen tvivl om, at foam rolling er en af de nemmeste og mest effektive teknikker.

Læs også om: Kettlebell guide

Video: Begynder guide

Hvorfor skal jeg sætte min lid til foam rolleren?

foam rollerenFoam rolleren kan meget vel blive din bedste ven, hvis du enten dyrker fitness, styrketræning, bodybuilding og / eller motion i din hverdag. Redskabet kan bruges både før, under og efter træning, og behandlingen kan bidrage til en mere effektiv træning.

  • Du kan reducere ømhed– Muskelømhed er med al sandsynlighed en del af din hverdag, hvis du lever et aktivt liv. Du har dog mulighed for at reducere ømheden ved at bruge den før eller efter træning – blot i 5-10 minutter.
  • Du kan forebygge skader – Foam rolling kan også byde på en skadesforebyggende effekt, fordi du nemt og effektivt kan rulle arvæv og knuder væk. Du kan således slippe for lange skadespauser og belastende smerter i fremtiden.
  • Du kan forbedre din smidighed og mobilitet – Sørger du for at bruge foam rolleren jævnligt, så vil du typisk opleve øget mobilitet og smidighed. Det vil helt sikkert kunne gavne dig i hverdagen – ikke mindst i træningsøjemed.
  • Du kan stresse af – Foam rolling er en særlig massageform, som kan hjælpe dig med at give slip på dine spændinger. Det vil især gavne dig, som har en hektisk hverdag, hvor der er meget at se til.

Øvelser med foam roller

Du kan behandle stort set alle muskelgrupper, da der findes rigtig mange forskellige øvelser. Foam rolling gør det muligt for dig at behandle både balder, forlår, ryg, baglår og lægmuskler.

Der vil selvfølgelig være nogle øvelser, som vil være mere relevante for dig end andre, da det er meget individuelt, om man primært har behov for at behandle den ene eller anden muskelgruppe.

Skal du nemt og hurtigt lære de forskellige øvelser at kende, så vil det være mest nyttigt for dig at se nogle videoer. I den anledning kan du glæde dig over, at der er flere eksperter, som deler deres foretrukne øvelser på forskellige online videokanaler. Du kan også vælge at rådføre dig med en personlig træner, som vil kunne guide dig og vise dig nogle forskellige øvelser.

Hvem kan bruge en foam roller?

Det ville måske være nemt at sige, at alle kan bruge en foam roller, men det er rent faktisk tilfældet. Der er rigtig mange danskere, som døjer med inflammeret muskelvæv og overaktive muskler, hvorfor den omtalte behandlingsteknik er tilegnet alle.

Foam rollers bliver i dag brugt af både arbejderen, pensionisten, løberen, atleten, fitnessudøveren og bodybuilderen, så hvorfor skulle du ikke også kunne få glæde af dette redskab? Det er nemt at komme i gang med at bruge en foam roller, hvorfor du også burde give redskabet en chance. Der er trods alt gode chancer for, at foam rolling vil kunne gavne din krop på flere forskellige måder.

Læs også om: Sjippetov

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilken type foam roller bør jeg vælge?

Du kan med fordel vælge en traditionel foam roller med en glat overflade, hvis du ønsker blid massage og restitution. Søger du en lidt mere dybdegående massage, der kan afhjælpe nogle af dine skavanker, så bør du vælge en foam roller med riller eller knopper. Sidstnævnte foam rollers er i øvrigt bedre til at holde faconen end den traditionelle foam roller.

Hvordan bruger jeg en foam roller?

Du kan bruge en foam roller på et utal af forskellige måder, alt efter hvilke muskelgrupper du vil behandle. Du kan f.eks. bruge din foam roller til at massere din lænd, dine lægmuskler eller dine baglår. I alle tilfælde skal du blot placere din foam roller på gulvet, hvorefter du skal rulle frem og tilbage. Så er du i gang med at behandle muskelvæv. Find evt. en videoguide, hvis du ønsker at se, hvad du skal gøre rent visuelt.

Hvor ofte må jeg bruge en foam roller?

I princippet vil du kunne bruge din foam roller hver dag, men du skal undgå at bruge den for lang tid ad gangen. Som udgangspunkt vil det være rigeligt med en behandlingstid på mellem 2 og 5 minutter alt efter muskelgruppe. Jo større muskelgruppe, desto længere en behandlingstid vil anbefales. Du kan godt gå hen og blive meget øm, hvis du bruger din foam roller for ofte.