Kettlebell guide: Find de rette kettlebells her

Kettlebells står i høj kurs blandt motionister og sportsudøvere, som har fået øjnene op for, hvorfor denne træningsform er så effektiv. Træningsformen giver dig mulighed for at træne både styrke, stabilisering og udholdenhed, som må betragtes som noget af det vigtigste.

Denne guide er tilegnet dig, der interesserer dig for træning og sundhed. Vi giver dig et komplet indblik i, hvad du bør vide om kettlebells. I den anledning vil du bl.a. blive introduceret for, hvordan du vælger de helt rigtige kettlebells. Ydermere kan du læse om forskellige træningsprogrammer, teknikker og gode tips til at effektivisere din træning.

Viking Kettlebell

  • Se pris hos forhandler

Jern kettlebell

  • Se pris hos forhandler

Competition Kettlebell

  • Se pris hos forhandler

Fordele ved at træne med kettlebells

Der er selvfølgelig visse gode grunde til, at kettlebells er blevet så eftertragtede på det danske fitnessmarked. Træningsformen er i særdeleshed populær til hjemmetræning, hvilket hænger naturligt sammen med de mange fordele.

1. Øget smidighed og forbedring af koordinationsevnen

Drømmer du om at styrke din smidighed og koordination, så kan du med fordel træne med kettlebells. Det er et faktum, at man i høj grad sætter sin smidighed og koordination på prøve, når man beskæftiger sig med denne træningsform. Føler du dig stiv i kroppen, så vil du kunne komme problemet til livs ved at træne med kettlebells.

2. Begrænset risiko for skader

Der er altid en vis risiko for at blive skadet, når man dyrker cardio eller styrketræning. Dog er der kun en meget begrænset risiko for at blive skadet, hvis man træner med kettlebells. Det forudsætter naturligvis, at du vælger en passende vægt og i øvrigt udfører de valgte træningsøvelser korrekt. Tager du dine forholdsregler, kan du altså minimere din skadesrisiko.

3. Perfekt til hjemmetræning

Sætter du pris på at træne derhjemme i dit eget hjemmefitness, så kan du med fordel investere i kettlebells til formålet. De fylder kun ganske lidt, og du behøves ikke at have særligt meget plads til at udføre de forskellige træningsøvelser. Ydermere er det en prisvenlig træningsform sammenlignet med mange andre former for træningsmaskiner og træningsudstyr.

4. Træning af alle muskelgrupper

Det er stort set kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke muskelgrupper man kan træne, hvis man er i besiddelse af kettlebells. Der findes nemlig et hav af træningsøvelser, som du kan give dig i kast med, hvad end du ønsker at træne biceps, triceps, skulder, ryg, ben eller noget helt sjette. Dermed er du sikret en effektiv all-round træning.

5. Sundere kropsholdning

Træner du de stabiliserende muskler, så har du rig mulighed for at forbedre din kropsholdning. En sund kropsholdning er et must, hvis man gerne vil stille sig hundrede procent tilfreds med sin krop. Den sunde kropsholdning kan ligeledes være med til at forebygge skader.

6. Kombination af flere træningsformer

Træner du med kettlebells, så kan du ikke undgå at berøre flere træningsformer på én og samme gang. Det inkluderer både cardio, balance, styrke og udholdenhed. Dermed kan du øge din styrke og balance, samtidig med at du forbrænder kalorier og styrker din udholdenhed.

 

Video guide: Kom godt i gang med din kettlebell

Type kettlebells man kan vælge mellem

Der findes ikke kun én type kettlebells, selvom det måske ville være det mest overskuelige. Danner du dig et overblik over de forskellige typer af kettlebells, kan du nemmere vurdere, hvilken type der stemmer bedst overens med dine krav og behov. Der er fordele og ulemper ved samtlige typer, hvilket selvfølgelig også er værd at tage højde for.

Vi har valgt at præsentere dig for de 4 mest almindelige typer, hvor vi er overbevist om, at der er mindst en type, der lever op til dine krav:

Jern kettlebells

kettlebells jernJern kettlebells har været populære i rigtigt mange år efterhånden – og det er de fortsat. Der er flere fordele ved at købe kettlebells, der er fremstillet af jern. De er ekstremt solide, hvorfor levetiden er lang, hvis man vel at bemærke behandler dem korrekt. Ydermere fylder de ikke særligt meget, hvilket naturligvis skyldes materialets massefylde. Prismæssigt er det hverken den billigste eller dyreste løsning. Ikke desto er det et alternativ, som rigtigt mange danskere vælger.

  • Ekstremt solide
  • Lang levetid
  • Fylder ganske lidt
  • Mellemhøj pris

Kunststof kettlebells

kettlebells kunststofKunststof kettlebells bliver også brugt i stor stil i både fitnesscentre og hjemmefitness. Prismæssigt er kunststof kettlebells det billigste alternativ, fordi der er blevet anvendt et billigt materiale. Denne type kettlebells er ikke så skadelige for gulvet, hvis man en dag taber dem i forbindelse med en træningssession. Dog er levetiden ikke lige så lang, som det er tilfældet for de andre typer.

  • Billigste alternativ
  • Skånsomme mod gulvet
  • Knap så lang levetid

Vinyl kettlebells

kettlebells vikingVinyl kettlebells er endnu et godt alternativ til de øvrige typer, hvilket primært hænger sammen med den konkurrencedygtige pris. Denne type kan ikke hamle op med competition og jern, men byder trods alt på nogle fine egenskaber. Vinyl kettlebells bliver leveret i forskellige størrelser alt efter, hvilken vægt man vælger – i modsætning til competition. Kettlebells i vinyl har en tilfredsstillende holdbarhed.

  • Billigt alternativ
  • Fine egenskaber
  • Forskellige størrelser efter vægt
  • Tilfredsstillende holdbarhed

Competition kettlebells

kettlebells competitionCompetition kettlebells er det dyreste, men også det bedste alternativ. Denne type kettlebells er henvendt til dig, der prioriterer din træning højt og udelukkende ønsker at arbejde med det bedste træningsudstyr på markedet. Hvad end du køber en kettlebell på 10 kg. eller 40 kg., så vil størrelsen være den samme. Dermed kan du skifte mellem de forskellige vægtklasser uden at skulle ændre teknik.

Investerer du i competition, så kommer du i besiddelse af kettlebells, der byder på et fantastisk greb, formidabel holdbarhed og perfekt konstruktion. Prisen er højere end de andre typer, men man kan til gengæld også forvente en væsentligt længere levetid.

  • Det bedste alternativ
  • Samme størrelse uafhængig af vægt
  • Fantastisk greb
  • Formidabel holdbarhed
  • Perfekt konstruktion
  • Væsentligt længere levetid

Hvor meget skal min kettlebell veje?

kettlebellDet er et meget relevant spørgsmål, som man må nødt til at gøre sig nogle overvejelser om, før man træffer et valg. Skal du have det optimale ud af din træning, så er det vigtigt, at dine kettlebells har en passende vægt.

I dag kan man købe kettlebells i stort set alle vægtklasser – lige fra 2 kg. til 48 kg. Dermed kan du være sikker på at finde en vægtklasse, der stemmer overens med din nuværende styrke. Er du nybegynder, bør du starte med lav vægt, så du bliver komfortabel med træningsformen. Herefter kan du løbende prøve kræfter med tungere kettlebells, så du konstant udfordrer din krop og styrke.

Det er meget almindeligt, at man kan have en stor styrkedeficit mellem underkrop og overkrop. Er det tilfældet for dig, bør du investere i både lette og tunge kettlebells, så du har noget at vælge mellem. Vi opfordrer dig til at købe 2-4 kettlebells med forskellig vægt, så du kan træne hele kroppen. Det kunne f.eks. være 8, 12, 16 og 20 kg., så du er godt dækket ind. Du kan jo altid købe tungere kettlebells på et senere tidspunkt, hvis du ikke føler dig tilstrækkeligt udfordret. Har du trænet med kettlebells i et fitnesscenter, så har du måske allerede en idé om, hvor mange kilo du kan håndtere.

Gode træningsøvelser med kettlebells

Der findes rigtigt mange gode træningsøvelser, man kan udføre med kettlebells. Der er endda udviklet træningsprogrammer, hvor man kun skal træne med kettlebells. Indledningsvis kan du med fordel stifte bekendtskab med 3-5 træningsøvelser, som du kan eksperimentere med, før du går på udkig efter nye træningsøvelser:

Front Squat (lår, mave, overarme og ryg): 
Stå med god afstand mellem fødderne, sæt dig så langt ned du kan, samtidig med at du holder dine fødder solidt plantet på jorden. Rejs dig op igen ved at bruge dine baller- og lårmuskler. Du træner hovedsageligt lår og mave, ligesom dine muskler i overarme og ryg også bliver aktiveret.

Kb High Pull (overarme, skuldre og ryg):
Stå med god afstand mellem fødderne, tag din kettlebell op i den ene hånd og sving din kettlebell op til brysthøjde. Før din kettlebell er vandret mod brystet, skal du trække skulderen og albuen tilbage. Denne træningsøvelse minder meget om swings, men adskiller sig ved, at du skal trække skulderen og albuen tilbage. Du træner både overarme, skuldre og ryg.

Bear Crawl (hele kroppen):
Stil dig på alle fire, spænd op i maven og hold hovedet i forlængelse af din krop, løft den ene kettlebell så langt frem, du kan, samtidig med at du flytter vægten over på den anden kettlebell. Dermed kravler du lige så stille fremad i takt med, at du flytter én kettlebell ad gangen. Det er vigtigt, at du holder dine tåspidser i gulvet og dine hænder på håndtagene. Du får aktiveret hele kroppen – dog primært dine mavemuskler.

Swings (ryg, baller og lår):
Stå oprejst med god afstand mellem dine fødder, bøj i knæene og saml din kettlebell op, se lige frem og hold brystet oppe. Du rejser dig ved at svinge din kettlebell til brysthøjde og spænde i ballerne. Dine arme skal være afslappede under hele bevægelsen. Herefter lader du tyngdekræften trække din kettlebell mellem benene, hvorefter du gentager øvelsen. Du træner hovedsageligt ryg, baller og lår med denne træningsøvelse.

Side Press (overarme, skuldre, ryg og mave):
Stå oprejst med god afstand mellem dine fødder, hold din kettlebell i din ene hånd ud for din skulder, pres vægten op, samtidig med at du bruger den anden side til at holde balancen. Sænk din kettlebell til brysthøjde og gentag bevægelsen en række gange, før du skifter til den anden side. Du træner både skuldre, ryg, mave og arme.

Kettlebells teknik

Hvilken teknik du skal bruge afhænger selvfølgelig af, hvilken træningsøvelse du udfører. Ikke desto mindre er det hensigtsmæssigt at lære de forskellige teknikker at kende, da en god teknik er hemmeligheden bag en effektiv træning. Skal du lære de rigtige teknikker at kende, bør du se nogle af de mange videoer, der trin-for-trin introducerer dig for, hvordan du udfører den ønskede træningsøvelse.

Føler du behov for det, kan du også alliere dig med en personlig træner, som kan introducere dig for de bedste teknikker til træning med kettlebells. Bruger du en forkert teknik, så får du ikke nødvendigvis det optimale ud af din træning, ligesom du risikerer at udvikle skader.

Forbrænd mange kalorier med kettlebells

Træning med kettlebells er meget effektivt, hvis man har et ønske om at forbrænde mange kalorier. Forskning viser, at det er muligt at forbrænde op til 20 kcal. pr. minut, hvis man træner med kettlebells. Dermed er det muligt at forbrænde flere kalorier end traditionel styrketræning og motionstræning for den sags skyld.

Den høje forbrænding hænger sammen med træningens dynamiske bevægelsesmønstre, der for alvor sætter kroppen på arbejde. Man forbrænder flest kalorier ved at vælge nogle af de træningsøvelser, hvor hele kroppen bliver trænet på én gang. Din puls bliver desuden presset i vejret, fordi der ikke bliver holdt pause i de enkelte træningsøvelser.

Sådan undgår du vabler ved træning med kettlebells

Vil du undgå, at dine hænder bliver fyldt med vabler, så skal du tage dine forholdsregler. Selvom det er svært at undgå vabler hundrede procent, så findes der flere forskellige løsninger. Du kan f.eks. overveje at investere i et par tynde handsker, hvor du er sikret et godt greb og god beskyttelse af dine hænder.

Alternativt kan du købe magnesium pulver, som er ganske effektivt til at undgå vabler i forbindelse med styrketræning. Det sviner en smule, men det er dét værd. Træner man med kettlebells, må man forvente at få lidt hård hud på håndfladerne, hvilket i øvrigt også gør sig gældende, hvis man træner med håndvægte.