Hjemmetræning

Den aktive livsstil står i høj kurs blandt både mænd og kvinder, som arbejder hårdt på at komme i deres livs bedste form. Det er i den grad gået op for danskerne, at en sund og aktiv livsstil kan gavne ens liv på mange parametre. Andelen af danskere, som går op i træning og sundhed er højere end nogensinde før, hvilket vi alle kan tillade os at være stolte af.

Fitness er den foretrukne motionsform herhjemme, hvor der bliver løbet, cyklet, steppet og styrketrænet på livet løs. Det foregår i både store og veletablerede fitnesscentre såvel som små personlige fitnessrum.

Hjemmetræning er et emne, som i stigende grad fanger danskernes interesse, og det kan der være flere gode grunde til. Den stigende interesse for at træne hjemme er opstået i en tid, hvor der i høj grad klages over overfyldte fitnesscentre. Det er ikke alle mennesker, som har det godt med at træne i fitnesscentre med mange mennesker og meget larm, hvorfor det er fantastisk, at hjemmefitness er en mulighed.

Det er vores fornemmeste opgave at fortælle dig, at du sagtens kan komme i topform og opnå dine største drømme uden at skulle være medlem af et lokalt fitnesscenter. Hjemmetræning åbner nemlig op for uanede muligheder, så du kan med god grund overveje at træne derhjemme.

træn hjemme

Hvad er hjemmetræning?

”Træn derhjemme og kom i topform”

Det kunne måske lyde som starten på en dårlig reklame, men der er faktisk rig mulighed for at komme i god form uden at skulle forlade sit hjem. Det er der i hvert fald rigtig mange danskere, som kan nikke genkendende til, da hjemmefitness er blevet et meget almindeligt fænomen herhjemme.

Hjemmetræning er et begreb med en meget logisk betydning, men det er alligevel relevant at komme med en lidt dybere introduktion. Begrebet dækker nemlig over den træning, som foregår i hjemmet. Træningen kan finde sted i et lille træningsrum, men det er også muligt at træne i haven eller på stuegulvet, hvis man ikke har mulighed for at indrette et træningsrum. Du kan sågar træne i skoven, hvis du har mod på det.

Hjemmetræning er populært blandt mange mennesker, da både studerende, lønmodtagere og selvstændige sætter pris på at træne i hjemlige omgivelser. Har du en travl hverdag med lange arbejdsdage og mange andre pligter, så træn hjemme og spar tid. Du sparer tid, fordi du ikke skal tænke på transport til og fra fitnesscentret, ligesom du ikke skal vente på, at den ønskede træningsmaskine bliver ledig.

Hvem er hjemmetræning interessant for?

Hjemmetræning kan i princippet være interessant for alle, som går op i deres kost, helbred og udseende. Der er dog nogle specifikke befolkningsgrupper, som finder træning i hjemmet mere interessant end andre. Du har allerede kunnet læse om, at hjemmetræning er populært blandt danskere med en travl hverdag, men det er ikke kun det tidsmæssige aspekt, der spiller en rolle i denne sammenhæng.

Du kan med effektiv træning i hjemmet nå mange forskellige mål, så spørgsmålet er, hvad netop dit mål er? Vil du gerne tabe dig? Vil du gerne have større muskler? Vil du gerne i bedre form? Vil du gerne gøre noget godt for dit helbred? Det ene mål udelukker ikke nødvendigvis det andet, men det er sundt at sætte sig nogle konkrete mål, da det kan fremme motivationen.

hjemmetræning vægttab

Hjemmetræning med fokus på vægttab

Hjemmetræning er først og fremmest ideelt for dig, som vejer mere end gennemsnittet og derfor har et ønske om at tabe dig. Størstedelen af de danskere, som træner hjemme, vælger netop at træne med vægttab for øje.

Betragter du dig selv som overvægtig, så vil du med garanti kunne smide mange kilo, hvis du vel at bemærke er villig til at kæmpe for det. Er dit store mål at tabe dig, så skal du hovedsageligt have fokus på følgende:

Det gælder for dig om at få pulsen op og få sved på panden, hvis du skal blive normalvægtig inden for en rimelig tidshorisont. Du kan til at starte med få udarbejdet et træningsprogram, hvor de forskellige træningsøvelser selvfølgelig skal have fedtforbrænding i fokus.

Du har som overvægtig måske oplevet, at det ikke altid er rart at træne i et stort fitnesscenter, hvor man føler, at alle kigger på en. Det kan i hvert fald være hårdt at føle, hvis man ikke er så glad for sin krop. Vil du gerne træne i fred for andre mennesker, så vil hjemmefitness være lige noget for dig.

Skal du kunne arbejde effektivt med dit vægttab, så kan du købe en motionscykel, romaskine, løbebånd eller crosstrainer, da disse træningsmaskiner til hjemmet er fremragende til fedtforbrænding. Der findes tilmed forskellige former for træningsudstyr, som egner sig til fedtforbrænding, hvilket vi vil komme mere ind på senere i guiden.

Hjemmetræning med fokus på øget muskelmasse

Du kan indtage adskillige kilo æg, kød og proteinpulver hver eneste uge uden at mærke fremgang, hvis du ikke sørger for at træne dine muskler. Kunne du godt tænke dig at få større og mere markerede muskler, så bør du beskæftige dig med hjemmetræning med fokus på øget muskelmasse.

Du kan træne dine muskler ved at bruge tid på følgende:

Det er værd at tage højde for, at der er forskel på styrketræning og bodybuilding, men det kan du få forklaret en anden god gang. Træner du for at få større muskler, så bør du træne både større og mindre muskelgrupper, så du kan opbygge en flot krop.

Du kan træne alle muskelgrupper, hvis du investerer i de vigtigste redskaber til styrketræning eller bodybuilding. Det er oplagt at købe en træningsbænk og en multitræner, ligesom det vil være en god idé at købe kettlebells, håndvægte og diverse vægtstænger.

opstramning

Hjemmetræning med fokus på opstramning

Såfremt du har gennemført et større vægttab og / eller lige har været gravid, så kan du med fordel læse om hjemmetræning med fokus på opstramning. Selvom det er positivt at tabe sig, så kan du risikere at blive efterladt med en krop, som trænger til at blive strammet op. Det er lykkedes dig at opnå et stort vægttab, og netop den flotte bedrift kan du bruge som motivation, når du skal i gang med at stramme din krop op.

Er din ambition at få opstrammet din krop, så skal du sætte tid af til følgende:

  • Yoga
  • Konditionstræning
  • Styrketræning

Ja, det kan altså godt betale sig at dyrke både konditions- og styrketræning samt yoga. Det vigtigste er dog, at du får fundet nogle hjemmetræning øvelser, som er egnet til opstramning.

Du behøver som hovedregel ikke den helt store udstyrspakke, hvis dit primære mål er at få strammet din krop op. Du kan nemlig sagtens gennemføre et effektivt træningspas, hvis du er i besiddelse af en træningsmåtte og en træningselastik.

Hjemmetræning med fokus på kondition

Konditionstræning vil selvsagt være henvendt til dig, som har et ønske om at komme i bedre form. Hjemmetræning med fokus på kondition kan forbedre kroppens kredsløbsfunktion – samspillet mellem lunger, blod, blodkar, muskler og hjerte. Din kondition har stor betydning for dit helbred, hvorfor konditionstræning ingenlunde er nytteløst.

Beskæftiger du dig med konditionstræning i din dagligdag, så kan du forebygge de mest udbredte (og farligste) livsstilssygdomme bestående af overvægt, hjerteproblemer og åreforkalkning, som koster mange liv hver eneste dag. Den maksimale iltoptagelse øges, ligesom udholdenheden øges takket være effektiv konditionstræning. Læg vægt på følgende:

  • Udholdenhedstræning (80 %)
  • Styrketræning (20 %)

Din træningstid kan med fordel bestå af 80 % udholdenhedstræning og 20 % styrketræning, hvis du træner for en bedre kondition. Konditionstræning har desuden den fordel, at det sagtens kan udføres i det fri.

træningsmaskine hjemme

Træningsmaskiner til træningen derhjemme

Det er begrænset, hvor mange træningsmaskiner man kan proppe ind i et mindre fitnessrum, så du bør undersøge, hvilke træningsmaskiner der findes, før du handler.

Der er nogle træningsmaskiner, som er bedst egnet til konditionstræning, mens andre maskiner er mest egnet til styrketræning. I forhold til valg af træningsmaskiner er det altså ikke underordnet, om du har fokus på styrke eller kondition – eller for den sags skyld en kombination.

De mest eftertragtede træningsmaskiner til hjemmebrug omfatter følgende:

Du kan i oversigten ovenfor blive klogere på, om de forskellige træningsmaskiner er mest egnet til konditions- eller styrketræning. Bemærk desuden at du med de fleste maskiner kan træne både kondition og styrke på én og samme gang.

Vil du ikke have store træningsmaskiner til at stå fremme og fylde? Så læs denne artikel på sondagsavisen.dk - Hvis du vil have inspiration til, hvordan man kan indrette sit hjem til en mere aktiv hverdag.

Træn hjemme med udstyr

Når du skal købe træningsudstyr til hjemmet, så bør du til hver en tid prioritere kvalitet højere end kvantitet, da det langt fra er alle former for træningsudstyr, som er lige effektivt. Er det vigtigt for dig at få fuld værdi for alle pengene, så bør du kun investere i det bedste træningsudstyr, men hvordan finder man det?

Det er ingen hemmelighed, at træningsudstyr som regel er meget billigere end træningsmaskiner, så hvis din økonomi er presset, kan du starte med at købe udstyr. Du kan nemlig sagtens udføre nogle af de mest almindelige hjemmeøvelser, hvis du blot har det mest basale udstyr. Tag med fordel udgangspunkt i nedenstående liste, når du skal købe udstyr til din hjemmetræning:

Det mest klassiske udstyr består af håndvægte og kettlebells, som kan betjenes af både mænd og kvinder i en bred aldersgruppe. Disse former for udstyr har det tilfælles, at de ikke fylder alverden. Du kan dermed undgå, at hele dit hjem kommer til at flyde med træningsudstyr.

Der er helt naturligt noget udstyr, som egner sig bedre til konditionstræning end styrketræning og omvendt. Det kan du blive meget klogere på, hvis du klikker dig ind på vores forskellige undersider og læser om det repræsenterede udstyr.

Du kan også købe sjippetove, vægtveste, medicinbolde, sandsække og hulahopringe, hvis du kommer til at savne mere udstyr til din træning.

Femina er enige med os, de har her listet 6 træningsredskaber til en nem, billig og effektiv træning hjemme.

kosttilskud

Kosttilskud til hjemmetræningen

Interesserer du dig for kost og sundhed, så kender du højst sandsynligt også til forskellige former for kosttilskud. Det er ikke obligatorisk at købe kosttilskud til hjemmetræningen, men hvis du gerne vil opnå de bedst mulige resultater på kortest tid, så er det slet ikke en dum idé at købe kosttilskud.

Hvilket kosttilskud, du skal bruge penge på, afhænger først og fremmest af, om du hovedsageligt dyrker styrketræning eller konditionstræning. Der er nemlig noget kosttilskud, som du skal holde dig fra, hvis du ønsker at tabe dig – f.eks. weight gainer.

Du får en kort gennemgang af, hvilket kosttilskud der egner sig til henholdsvis styrketræning og konditionstræning i de kommende underafsnit.

Kosttilskud til styrketræning:

Kosttilskud til konditionstræning / vægttab:

  • Koffein
  • Fiskeolie
  • Slankepiller
  • Slankebarer

Der kan være visse bivirkninger ved nogle former for kosttilskud, så det bør du sætte dig ind i, før du kaster dig frodigt over de mange produkter. Selvom du allerede føler, at du ved meget om kosttilskud, så bør du altid læse instrukserne nøje, før du begynder at tage en ny form for kosttilskud. Du kan også vælge at rådføre dig med din læge, hvis du er i tvivl om, hvad det indebærer at tage proteinpulver, koffein, kreatin eller noget helt fjerde.

Brug kosttilskud til at lave sunde snacks

Den sunde livsstil kan til tider være hård at holde fast i, da det er svært ikke at lade sig friste af de mange usunde snacks, som altid er placeret lige ved siden af kassen i supermarkedet. Nyder du at fortære snacks i din hverdag, så kan du med god samvittighed lave dine egne sunde snacks. Du behøver ikke at være en haj i køkkenet for at lave sunde snacks, da det typisk er meget simpelt. De bedste opskrifter på sunde kager, barer og boller er aldrig mere end få klik væk, da internettet flyder med fantastiske opskrifter.

Er du ikke vild med at stå i køkkenet, og / eller har du ikke den fornødne tid, så kan du vælge den nemme løsning. Den nemme løsning består af at købe færdiglavede snacks, som forhandles online. Du kan nemlig købe både proteinbarer og proteinchips, som du kan spise uden at få alt for dårlig samvittighed. Det er ikke alle proteinbarer, som er lige sunde, men det er som regel sundere at spise en proteinbar end en chokoladebar.

kom i form nu

Træning hjemme - Hvor gange om ugen skal jeg træne?

Der er mange mennesker, som er så ivrige efter at komme i god form, at de træner de samme muskelgrupper hver eneste dag og dermed glemmer alle gode råd om restitution. Den fejl bør du ikke begå, da du gerne skal have så meget som muligt ud af din træning.

Tilbage til spørgsmålet – hvor mange gange om ugen skal jeg træne? Svaret kommer lidt an på, hvilken form for fitness du dyrker. De mest hardcore fitnessudøvere træner hver dag, men du behøver ikke at gøre kunsten efter, hvis du ikke har tid til at træne så mange gange om ugen.

Du bør som minimum træne 2-3 gange om ugen á 45-60 minutter, hvis du skal have en chance for at nå nogle af dine mål. Det er ikke nødvendigt at træne i mere end 45-60 minutter pr. gang, hvis man blot sørger for at presse pulsen i vejret. Intensiv træning et par gange om ugen er altså nok, hvis du hovedsageligt træner for at holde dig sund og rask.

Træner du med henblik på at tabe dig eller for at øge din muskelmasse, så bør du træne 3-4 gange om ugen á 50-70 minutter, men mindre kan også gøre det, hvis du bruger tiden effektivt.

Artikler om hjemmetræning, træningsmaskiner, kosttilskud og træningsudstyr

Det er ikke længere nødvendigt at læse aviser eller magasiner, hvis man gerne vil holde sig opdateret med udviklingen inden for kost og sundhed. Du kan nemlig læse alt, hvad der er værd at vide om emnet på dette site.

BGH.dk er dit online magasin om træning, hvor der udgives artikler om træningsmaskiner, kosttilskud og træningsudstyr. Det er vel at bemærke artikler, som frit kan læses af alle, da vi ikke har intentioner om at opkræve betaling fra vores kære besøgende og læsere. Artiklerne har til formål at hjælpe dig i gang med din hjemmetræning. Det forsøger vi at gøre ved at informere og motivere dig samt ved at dele en masse tips og tricks.

Du rådes til at tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvis du gerne vil have tilsendt de seneste nyheder direkte til din indbakke. Der bliver løbende udgivet nyt kvalitetsindhold på siden, så der er god grund til at følge med.

Træn hjemme - Derfor er hjemmetræning så attraktivt

Såfremt du har det fint med at træne i et offentligt fitnesscenter, så er du selvfølgelig velkommen til at fortsætte med det, men hvis du hellere vil træne derhjemme, så har du også mulighed for det. Læs om de primære fordele ved hjemmetræning nedenfor:

  1. Du skal ikke bruge tid eller penge på transport
  2. Du kan træne i fred og ro
  3. Du kan træne, når du vil (ingen åbningstider at tage højde for)
  4. Du har maskinerne for dig selv
  5. Du kan flytte træningen udenfor (hvis du primært bruger træningsudstyr)
  6. Du kan se film og tv-serier under træningen

Træner du derhjemme, kan du træne alle de samme muskelgrupper, som du kan træne i fitnesscentret. Det gælder både mave, ben, baller, triceps, biceps m.v.

Du kan kickstarte din hjemmetræning allerede i dag ved at få skræddersyet et hjemmetræningsprogram. Der findes mange træningsprogrammer til både øvede og begyndere, så dit ideelle program findes også derude.