Proteinpulver – Alt du skal vide

BGH.dk kan med stolthed præsentere dig for denne store guide om proteinpulver. I guiden vil vi informere dig om alt, hvad der er værd at vide om proteinpulver. Vi kan garantere dig for, at du vil blive meget klogere på proteinpulver, hvis du vælger at læse vores guide.

Definitionen på proteinpulver, fordele og ulemper, korrekt brug og forskellige proteinkilder er blot noget af det, vi vil komme ind på. Vi bestræber os på at komme hele vejen rundt om emnet, så du kan få stillet din tvivl. Indholdet er udarbejdet på baggrund af grundig research og faglig viden på området. Det er din garanti for, at du vil blive introduceret for kvalitetsindhold, hvor du både vil blive informeret, vejledt og inspireret.

Kasein proteinpulver

Godt valg
  • 750 gram
  • Pris: 189,00

Valle proteinpulver

Populært valg!
  • 1.000 gram
  • Pris: 169,00

Ris proteinpulver

Godt valg
  • 500 gram
  • Pris: 129,00

Hvad er proteinpulver?

ProteinpulverProteinpulver er en pulverform med et højt indhold af protein. I dag taler man primært om valleprotein, som er den pulverform, der stammer fra komælk. Valle er oprindeligt en vandig masse, som går igennem en lang række processer, før massen til sidst omdannes til pulver – og der bliver tilsat smag. Proteinpulver kan også udvindes fra ris, hamp og soja.

Proteinpulver kan være fremstillet på mange forskellige måder, hvorfor der ikke kun findes én type. Valleproteinpulver er det mest almindelige proteinpulver, hvilket hænger naturligt sammen med , at denne type byder på den bedste smag, konsistens og syresammensætning. Proteinpulver indeholder typisk 70-85 % protein – men kan variere fra produkt til produkt. Under produktionen af proteinpulver sørger man for at frasortere fedt og kulhydrater.

Efterspørgslen på proteinpulver er stødt stigende, men hvorfor er denne form for kosttilskud i realiteten så populær? Det er noget af dét, du kan læse meget mere om i denne guide.

Hvem indtager proteinpulver?

proteinpulver scoopDer er rigtigt mange mennesker, der indtager proteinpulver – både i ind- og udland. Det er efterhånden blevet en decideret trend at indtage proteinpulver. Pulverformen er særlig populær blandt mennesker, der dyrker bodybuilding og styrketræning på et højere eller lavere niveau. Proteinpulver indtages også af sportsudøvere og motionister fra hele verden.

I princippet kan alle mennesker indtage proteinpulver, men det er langt fra alle, der har brug for det. Det er med andre ord ikke muligt at udpege ét specifikt segment, når det drejer sig om proteinpulver.

Har jeg brug for proteinpulver?

Det er svært at svare dig på, hvorvidt du har brug for proteinpulver uden at kende til dig, dit aktivitetsniveau eller dine madvaner. Der er nemlig ingen garanti for, at du vil drage fordel af at indtage proteinpulver.

Du skal indtage proteinpulver, hvis du kan nikke genkendende til et eller flere af nedenstående scenearier:

  1. Du får ikke nok protein via din kost – Såfremt du ikke indtager nok protein via din daglige kost, kan det give god mening for dig at indtage proteinpulver. Der er mange eksempler på proteinholdige fødevarer bestående af bl.a. fisk, kød og bønner. Det er nogle af disse fødevarer, du bliver anbefalet at indtage, hvis du skal have opfyldt din krops behov for protein.
  1. Du dyrker sport og motion på et mellemhøjt niveau – Hvis du dyrker sport og motion på et mellemhøjt niveau flere gange om ugen, er det alfa omega, at du indtager næring til dine muskler. Protein er musklernes byggesten, hvorfor du aldrig bør have underskud på proteinkontoen. Det kan være en særlig stor fordel at indtage proteinpulver lige efter et træningspas, hvis du dyrker bodybuilding eller styrketræning. Det hænger sammen med, at dine muskler er nedbrudte og derfor har brug for at restituere og blive genopbygget.

Fordele og ulemper ved brug af proteinpulver

Alle former for kosttilskud er forbundet med visse fordele og ulemper, som man skal tage alvorligt frem for at ignorere. Det er generelt sund fornuft at læse om fordele og ulemper, før man kaster sig ud i at indtage en hidtil ukendt form for kosttilskud. Vi gennemgår de væsentligste fordele og ulemper i de kommende afsnit.

Fordele ved brug af proteinpulver

  1. Effektivt til at opbygge muskelmasse – Drømmer du om store og veltrænede muskler, så er det vigtigt, at du får fyldt dine depoter op – ikke mindst dine proteindepoter. Det kan du gøre med proteinpulver, som netop bliver brugt til formålet. Protein bruges til at opbygge og vedligeholde musklerne, hvorfor det er kritisk, hvis dit daglige proteinindtag er for lavt.
  1. Budgetvenlig proteinkilde – Der findes mange forskellige proteinkilder, hvor både almindelig kost og kosttilskud er repræsenteret. Set med økonomiske briller vil det give god mening at gå efter en budgetvenlig proteinkilde. Det er i den anledning, at proteinpulver kommer ind i billedet, da det netop er en budgetvenlig proteinkilde. Der er rig mulighed for at drikke en proteinshake i stedet for at spise kylling, fisk eller andre fødevarer, som er eksempler på væsentligt dyrere proteinkilder.
  1. Det mætter godt – Har du trang til at spise mange (usunde) mellemmåltider, så kan du overveje at indtage proteinpulver, da det mætter godt. Det giver dig mulighed for at få stillet din lille sult med et skud protein, som du nemmest får via pulver. Mæthedsfornemmelsen vil komme dig til gode, hvis det betyder, at du ikke bliver alt for fristet af små snacks såsom chokolade, kiks, kage og slik.
  1. Det smager godt – Du kan besøge en hvilken som helst forhandler af proteinpulver og vælge lige præcis den smag, som du synes bedst om. Der er en generel holdning om, at proteinpulver smager godt, hvilket selvfølgelig er endnu en fordel, der er værd at fremhæve. Jordbær, chokolade og banan er nogle af de smagsvarianter, der er størst efterspørgsel på i øjeblikket.

Der er altså rigtigt mange fordele, som du kan også kan drage nytte af, hvis du begynder at indtage proteinpulver i din dagligdag.

Ulemper ved brug af proteinpulver

  1. Du kan risikere at tage på – En af ulemperne ved at indtage proteinpulver er, at du risikerer at tage på. Hvis du indtager for meget protein, så vil det overskydende protein bliver omdannet til enten fedt eller kulhydrater. Det vil være en belastning for din krop, ligesom det vil øge dit væskebehov. Disse ulemper er mest kritiske for dig, der ikke har styr på, hvor meget protein du indtager og måske også er bange for at tage på.
  1. Ikke alle typer er henvendt til allergikere – Såfremt du har mælkeallergi eller laktoseallergi, skal du være særlig opmærksom på, hvilken type proteinpulver du vælger at investere i. Hvis du er den mindste smule i tvivl om, hvad pulveret indeholder, så bør du spørge ind til det.

Luft i maven, dårlig mave og uren hud hører til blandt de lidt mere sjældne ulemper, som du kan risikere at opleve. Oplever du mod forventning for mange (eller for slemme) bivirkninger, så kan du altid stoppe med at indtage proteinpulver.

Hvornår skal jeg indtage det, og hvor meget?

proteinpulver - WheyDu kender nu til de vigtigste fordele og ulemper, hvilket er et vigtigt skridt på vejen. Nu er du måske også interesseret i at vide, hvornår du skal indtage det, og hvor meget du skal indtage ad gangen? Det er i hvert fald to meget relevante spørgsmål, som du fortjener at få svar på, så du får størst mulig glæde af dit nyindkøbte proteinpulver.

Hvornår? – Du vil som hovedregel bliver anbefalet at indtage proteinpulver før, under eller efter træning. De fleste mennesker, der dyrker styrketræning eller bodybuilding, vælger at indtage proteinpulver inden for 30 minutter efter et afsluttet træningspas. Du kan i princippet indtage proteinpulver på alle tidspunkter af døgnet, da det som bekendt også kan fungere som et sundt mellemmåltid.

Hvor meget? – En god tommelfingerregel går på, at du skal indtage 1,5-1,8 gram protein pr. kg. kropsvægt. Du kan bruge denne udbredte tommelfingerregel, hvis du har en aktiv hverdag, hvor sport og motion indgår som vigtige elementer. Dyrker du ingen form for sport eller motion, vil dit behov for protein være betydeligt lavere. Hvor meget proteinpulver du skal indtage afhænger altså af, hvor aktiv du er, og hvor meget du vejer.

Er der forskel på protein fra kosttilskud og mad?

Det er endnu et godt spørgsmål, som vi vil forsøge at give dig et kort og konkret svar på. Der er helt overordnet intet unaturligt eller farligt ved proteinpulver, da det er produceret på en mere eller mindre naturlig måde. Det gælder for både kaseinprotein og valleprotein, som er udvundet af mælk. Det skal samtidig ikke være nogen hemmelighed, at proteinpulver har været igennem nogle processer, som vi har været kort inde på tidligere i denne guide.

Det er vigtigt at skrive sig bag øret, at proteinpulver ikke kan (eller bør) erstatte almindelig kost. Proteinpulver skal i stedet fungere som kosttilskud på lige fod med proteinbarerfiskeolie, koffein, kreatin og andre former for kosttilskud. Spiser du proteinholdigt mad, og indtager du samtidig proteinpulver, så er du dækket rigtigt godt ind på den front.

Derfor er det nemt at indtage proteinpulver efter træning

Det er en realitet, at det er ganske populært at indtage proteinpulver efter træning, men hvorfor lige proteinpulver? Denne form for kosttilskud er populær efter træning, fordi det er nemt at indtage. Skal du lave en proteinshake efter træning, skal du blot bruge en flaske, en ske proteinpulver og noget vand. Det er også muligt at blande proteinpulver op med mælk, hvis du ønsker at skabe en lidt tykkere konsistens.

Blander du vand og proteinpulver, så får du en flydende væske, som du nemt og hurtigt kan indtage, når du har overstået en god træning. Du skal selvfølgelig sørge for, at pulveret er helt opløst, så du ikke risikerer at blive dårlig tilpas.

Du har brug for protein efter træning, hvorfor proteinpulver er særdeles attraktivt. Drikker du en proteinshake i stedet for at tilberede kød eller fisk, så kan du spare både tid og penge. Det er altså en win-win situation for dig, hvorfor vi anbefaler dig at benytte dig af muligheden.

Proteinpulver i forbindelse med styrketræning

proteinpulver til styrketræningIndtagelse af proteinpulver er ikke en direkte vej til store og flotte muskler. Der er kun tale om kosttilskud, hvorfor du selv skal være villig til at gøre en indsats, hvis du drømmer om øget muskelmasse. Proteinpulver indtages i forbindelse med styrketræning, da protein og muskelopbygning er to begreber, der går hånd i hånd.

Kombinationen af styrketræning og indtagelse af proteinpulver fungerer glimrende sammen, hvilket der efterhånden er mange mennesker, der kan skrive under på. Det er en kendsgerning, at langt de fleste store sportsstjerner og bodybuildere indtager proteinpulver for at fremme muskeltilvæksten.

Det er ikke et krav, at du skal indtage proteinpulver, blot fordi du træner et par gange om ugen. Det er ikke desto mindre noget, du kan tage til overvejelse, hvis du drømmer om hurtigere og flottere resultater. Der er endnu en gang ikke tale om en mirakeltur – men derimod om effektivt og veldokumenteret kosttilskud.

Er der bivirkninger ved proteinpulver?

Vi har allerede været kort inde på emnet i forbindelse med vores afsnit om fordele og ulemper ved at indtage proteinpulver. I det omtalte afsnit kom vi frem til, at der heldigvis ikke var særligt mange nævneværdige ulemper – eller bivirkninger. Vi slog samtidig fast, at der kan være visse bivirkninger ved proteinpulver.

Det er kun en meget lille procentdel af alle brugere, der oplever bivirkninger ved proteinpulver. Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at du ikke vil opleve bivirkninger, men risikoen er lille. Urolig mave, øget væskebehov og vægtforøgelse er de bivirkninger, der er risiko for at støde på.

Det gælder om at være god til at lytte til sig selv og sin krop, når man indtager proteinpulver. Reagerer din krop meget voldsomt i form af dårlig mave eller voldsom vægtforøgelse, så bør du overveje at investere i noget andet kosttilskud. Det er meget forskelligt, hvordan mennesket reagerer på indtagelse af kosttilskud, hvorfor det er svært at komme frem til en endegyldig konklusion.

Hvilke typer proteinpulver findes der?

Der findes mange typer proteinpulver, hvilket du skal være opmærksom på, hvis du skal finde den helt rigtige type. I den anledning skal du tage hensyn til dine personlige præferencer, hvorfor du ikke nødvendigvis skal vælge den samme type som alle dine venner og bekendte. Vi kommer med en kort gennemgang af de mest almindelige typer proteinpulver nedenfor

  • Valle – Valle – eller også kendt som whey er den mest populære type. Valle er i realiteten en betegnelse for den del af ostemassen, som bliver skilt fra under fremstillingen. Denne masse har et stort indhold af protein og vand samt en lille del laktose. De helt store fordele ved valle er, at det er nemt at indtage, det er en billig proteinkilde, og det har et højt indhold af aminosyrer.
  • Kasein – Kasein er betegnelsen for et mælkeprotein, som foruden at blive brugt til at fremstille proteinpulver bliver brugt til at fremstille pølser og osteprodukter. Kasein er en lidt dyrere løsning sammenlignet med valle, ligesom det er langsommere optageligt. Kasein er specielt egnet til at blive indtaget før sengetid, da det giver kroppen mulighed for at have tilgængelige aminosyrer i nattetimerne.
  • Soja – Soja er en mindre kendt proteinkilde, som ikke desto mindre bliver brugt til at fremstille proteinpulver. Der kan være flere naturlige grunde til at vælge soja frem for en af de andre tilgængelige typer. Finder du det udfordrende at nedbryde laktosen i almindelige proteinkilder, så kan du vælge sojaprotein. Sojaprotein er filtreret skånsomt og er ekstraheret med koldt vand.
  • Ris – Den fjerde og sidste type er også værd at overveje, hvis man leder efter sin ideelle proteinkilde. Risproteinpulver udvindes fra brune ris, hvoraf du er sikret et højt indhold af protein og aminosyrer. Risprotein er særligt populært blandt allergikere. Ulempen ved denne type er, at det er svært at opløse, og smagen er ikke lige så god sammenlignet med nogle af de øvrige typer. Risproteinpulver bruges i stigende grad til bagning, ligesom det bliver brugt til at lave smoothies.

Smagsvarianter

Det kommer næppe som nogen stor overraskelse for dig, at der findes mange forskellige smagsvarianter, når det drejer sig om proteinpulver. Skal det være en fornøjelse at indtage, så skal det selvfølgelig smage godt. Proteinpulver byder som udgangspunkt på en god smag, men det er ikke sikkert, at det er alle smagsvarianter, der tiltaler dig.

Der findes efterhånden ikke den smag, du ikke kan købe. Shopper du på nettet, bliver du bedt om at angive den ønskede smagsvariant, hvor du typisk vil få tilbudt følgende smagsvarianter:

  • Chokolade
  • Jordbær
  • Banan
  • Vanilje
  • Lemon
  • Blåbær
  • Hindbær

Der er også eksempler på, hvordan ovenstående smagsvarianter er blevet kombineret på kryds og tværs. Chokolade og banan er to smagsvarianter, der ofte bliver kombineret – i øvrigt med glimrende resultater.

Du behøver ikke at købe et større parti proteinpulver til at starte med, hvis du ikke ved, hvilken smagsvariant du skal vælge. Der er flere danske forhandlere, der giver dig mulighed for at købe små prøvepakker – eller også omtalt som smagsprøver. Du får altså en gylden mulighed for at teste forskellige smagsvarianter, før du skal træffe en endelig beslutning. Det er ærgerligt at købe en masse proteinpulver, hvis man indser, at man ikke kan lide smagen.

BGH.dk har den klare overbevisning, at du sagtens kan finde en smagsvariant, der forkæler dine smagsløg. Vil du ikke risikere at køre træt i den samme smag, så kan du købe forskellige smagsvarianter, så du kan variere fra dag til dag – eller fra uge til uge.