Stepmaskiner og stepbænke test

Stepmaskine guide - her er de bedsteDer er adskillige fordele forbundet med at benytte en stepmaskine. Af denne årsag er det ikke overraskende, at det er blevet en yderst populær motionsmaskine blandt danskere, der ønsker at motionere og forbrænde kalorier i massevis.

Har du besluttet, at du ønsker at investere i en stepmaskine? I så fald har du rigtig mange valgmuligheder. Derfor kan det også være vanskeligt at vælge den rette maskine, hvis ikke man er vidende om, hvilke egenskaber man skal holde øje med.

Herunder har vi samlet en række af de bedste stepmaskiner på markedet, hvilket gør din søgning betydeligt lettere.

Billigt Valg

Abilica Ministep 2.0

Pris: 589 kr.

Bedst Til Prisen

Abilica CoreStep 360

Pris: 1.239 kr.

Testvinder 

Bowflex Max Trainer M3 crosstrainer

Pris: 14.995 kr.

Bedste stepmaskine til prisen

Stepmaskine træning er både sjovt, udfordrende og hamrende effektivt. Derfor er der masser af god grund til at købe en stepmaskine til fitnessrummet i hjemmet. Der er utallige eksempler på, at man sagtens kan steppe sig i form, så hvorfor skulle du ikke også kunne få indfriet ønsket om en pænere og sundere krop gennem denne form for træning?

At finde den helt rigtige stepmaskine (eller også kendt som steptræner) kan være lettere sagt end gjort. Der findes trods alt en verden af maskiner fra mærker som cPro9, Abilica og Toorx. Du skal bl.a. tage stilling til, om du vil have en billig stepmaskine uden håndtag, eller om du ønsker dig en lidt dyrere, og mere avanceret, stepmaskine med håndtag. Der er mulighed for begge dele, så uanset om du er til det ene eller det andet, så kan du få indfriet dine ønsker.

Skal vi hjælpe dig med at finde den bedste stepmaskine til prisen? Så læs guiden til ende og bliv afklaret en gang for alle.

Abilica Ministep 2.0

Abilica Ministep stepmaskineDet behøver ikke at være dyrt at købe en stepmaskine. Det beviser Abilica Ministep 2.0, som er en af de billige modeller på markedet. Den egner sig godt til dig, der leder efter et mindre, men dog fortsat effektivt konditionsapparat.

Maskinen er forsynet med en hydraulisk pumpe, der medfører, at Ministep 2.0 er særligt velegnet til en hurtig træning eller opvarmning. Det er dog ikke ensbetydende med, at den ikke kan bruges til andet, hvorfor du kan træne i lige så lang tid, som du ønsker og kan holde til.

Abilica har også forsynet deres Ministep 2.0 med en computer, der viser både tid, antal trin og kalorieforbrug. Den er beregnet til personer med en vægt på op til 100 kg. Derfor kan du forvente, at du får en robust og stabil stepmaskine til en lav pris.

Specifikationer:

  • Mærke: Abilica
  • Produktvægt: 9 kg.
  • Brugervægt: 100 kg.

Abilica CoreStep 360

Abilica CoreStep 360CoreStep er blevet populær som følge af den høje kvalitet, samtidig med at den muliggør helt nye træningsmuligheder. Du kan nemlig bruge den til at steppe fra begge sider, hvorfor du dermed får to forskellige rotationer.

Hvis du skal bruge den fra modsat side af, hvad du gjorde før, kan du blot vende computeren, hvorefter du kan betjene og se den fra den anden side. Maskinen har en speciel udformning, der gør, at du får bevægelser, der både træner Core-muskulaturen og de skrå mavemuskler.

Ovenstående betyder ikke, at CoreStep 360 fra Abilica ikke yder en lige så effektiv konditionstræning som andre stepmaskiner. Den nævnte træning kommer i tillæg til den forventelige konditionstræning samt styrketræning af ben.

Specifikationer:

  • Mærke: Abilica
  • Produktvægt: 9 kg.
  • Brugervægt: 100 kg.

cPro9 Ministepper

cPro9 Ministepper StepmaskineMed cPro9 Ministepper får du alt, hvad du skal bruge for at få en effektiv træning i hjemmet. Til maskinen medfølger elastikker, som kan monteres, hvilket medfører bedre forudsætninger for effektiv fedtforbrænding i hjemmet.

Den indbyggede computer viser al relevant information om din træning. Det vil sige, at du kan holde øje med antal skridt, tid og antal forbrændte kalorier. Det er informationer, der har relevans, hvis du ønsker at følge din fremgang.

cPro9 Ministepper er en kraftig maskine, der kan klare en personvægt på op til 100 kg. Den høje personvægtgrænse er forårsaget af forstærkninger i samlingerne, hvilket gør den stærkere. Med blot 20 til 30 minutters træning på maskinen er du garanteret effektiv fedtforbrænding.

Specifikationer:

  • Mærke: cPro9
  • Produktvægt: Ukendt
  • Brugervægt: 100 kg.

Everfit Mini Stepper

Everfit Mini StepperEverfit Mini Stepper er en smart, lille stepmaskine, der er henvendt til dig, der ønsker at holde dig selv i gang, men er begrænset på pladsen. Den er udført i robuste materialer, men er samtidig kompakt. Derfor er der ikke urimelige pladskrav, der skal opfyldes for at finde plads til den.

Den er også blevet forsynet med skridsikre pedaler, hvorfor du er garanteret, at du står godt fast, når du træner. Ligeledes er det muligt at justere højden på dine trin. Med træningen på denne maskine er det muligt at træne både lår, ben og glutes.

Stepmaskinen har en maksimal brugervægt, der lyder på 100 kg. Derfor kan den bruges af de fleste. På fronten er den forsynet med en simpel computer, der viser diverse data om din træningssession. Den viser trinfrekvens, kalorieforbrænding og tid.

Specifikationer:

  • Mærke: Everfit
  • Produktvægt: 7,5 kg.
  • Brugervægt: 100 kg.

Toorx Stepper Force

Toorx Stepper ForceMed Toorx Stepper Force får du en klassisk stepmaskine, der træner baller og lår. Det er en smart og kompakt maskine, der let kan pakkes væk, når den ikke er i brug. Den er selvfølgelig udført i robuste materialer. Desuden er den udstyret med en håndpulssensor, der kan måle din puls.

Ydermere er den forsynet med hele 12 forskellige modstandsniveauer, hvorfor du har friheden til at vælge, hvor hård din træning skal være. Vær opmærksom på, at stepmaskinen har en højere indstigning end de mindre stepmaskiner, der blot står på gulvet.

Toorx har selvfølgelig også forsynet deres Stepper Force med en brugervenlig computer med tilhørende LCD-display, der er nem at betjene. Den har en maksimal brugervægt, der lyder på 120 kg., hvilket vidner om, at det er en robust og holdbar maskine.

Specifikationer:

  • Mærke: Toorx
  • Produktvægt: 24 kg.
  • Brugervægt: 120 kg.

Stepmaskine, ministepper eller sidestepper - hvad er forskellen?

Stepmaskiner findes i mange forskellige varianter, hvilket også kan ses i denne stepmaskine test. Derfor er en stepmaskine ikke blot en stepmaskine. Derimod findes de i mange forskellige varianter, der hver især har sine unikke fordele.

Stepmaskine

Den klassiske stepmaskine er den, du kender fra fitnesscentret. Denne type maskine fås i flere forskellige varianter, da den fås både med og uden bevægelige håndtag. De bevægelige håndtag bruges til træning af overkroppen.

På denne type stepmaskine får du det længste tråd, hvorfor det også er denne maskine, der simulerer trappetræning på bedste vis. Det er en fordel, da det giver et større udbytte i forhold til træning af lår og baller.

Vær opmærksom på, at en maskine som denne fylder en del. Den fylder dog mest i højden og tager ikke nær så meget plads som eksempelvis en crosstrainer.

Ministepper

En ministepper er også en mulighed. Det er en lille og smart maskine, der ikke fylder det store. Derfor er der også plads til at bruge den overalt. Eksempelvis kan du have den klar under sofaen, og finde den frem og bruge den, når du ser fjernsyn i stuen.

En anden fordel ved en ministepper er, at den ikke er specielt dyr. Derfor giver den også rigtig god værdi for pengene. Dette er dog ikke ensbetydende med, at der ikke er ulemper forbundet med en ministepper. Det er der nemlig.

At bruge en ministepper kan føles en smule ensformigt. Det kan hurtigt blive kedeligt at bruge den, idet du laver den samme bevægelse igen og igen. Skal du have det maksimale ud af træningen, skal du helst bruge den i en times tid.

Det er dog muligt at gøre noget ved det. Du kan nemlig købe en ministepper, der er forsynet med elastikker, hvilket medfører, at du også kan træne overkroppen.

Sidestepper

En sidestepper minder meget om en ministepper. Forskellen er blot, at du ikke træder op og ned, men derimod sidelæns. Det kan lyde ubetydeligt, men det er det faktisk ikke. Det medfører nemlig, at du har mulighed for at træne flere muskelgrupper end normalt.

Den mest markante fordele forbundet med denne type maskine er, at du kan træne din core-muskulatur. Det betyder, at du har betydeligt bedre forudsætninger for at træne ryg og mave med en sidestepper.

Video guide til køb af stepmaskine

Flere forskellige modstandstyper

Valget af modstandstype har indflydelse på din træning og dine resultater. Derfor er det vigtigt at vælge med omhu. Blandt andet har det indflydelse på, hvor længe du kan bruge maskinen uden at holde pause. Desuden har det også indflydelse på, hvor mange modstandsniveauer du kan indstille den i.

Hydraulisk modstand

Beslutter du dig for at købe nogle af de billigere ministeppere og stepmaskiner, vil du opleve, at den bruger en hydraulisk modstand. Det er ensbetydende med, at det er væske i rør, der skaber modstanden, hvilket der kan være et par ulemper forbundet med.

Væsken i disse rør kan blive varm ved længere tids brug. Det kan blive et problem, hvis man træner i over 30-45 minutter ad gangen. Du kan derfor være nødt til at holde en pause, da du skal lade hydraulikken køle ned. I værste fald vil maskinen blive utæt grundet slid.

Hvis du ved, at du skal bruge din stepmaskine i lang tid, er det næppe en model med hydraulisk modstand, der er det rette valg.

Magnetisk modstand

Langt de fleste stepmaskiner, der er at finde på det danske marked, gør brug af magnetisk modstand. Det er nemlig en bedre løsning end hydraulisk modstand. Det er der flere årsager til, hvorfor det er anbefalelsesværdigt at købe en stepmaskine med magnetisk modstand.

En af årsagerne er, at du kan bruge den i lige så lang tid, som du har lyst. Her er der ikke nogen begrænsninger på, hvor lang tid du kan bruge den, som det er tilfældet med hydraulik. Desuden er det muligt at indstille modstanden på et display eller et håndtag.

Hvad det betyder er, at du kan øge modstanden, efterhånden som du kommer i bedre form. Ligeledes er det også ensbetydende med, at du har mulighed for at variere din træning. Det kan du blandt andet gøre ved at træne intervaltræning.

Ideel træningsmaskine til brug på mindre plads

Ikke alle er så heldige, at de har god plads til en stor træningsmaskine i hjemmet. Er du en af dem, der er begrænset på pladsen, er det derfor ikke umuligt at finde en træningsmaskine.

I denne sammenhæng er en stepmaskine det bedste bud på en trænings- og motionsmaskine. I og med, at markedet flyder med disse maskiner, kan det dog være vanskeligt at vælge blandt dem.

Derfor er der mange, der oplever, at de har svært ved at beslutte, hvilken af de mange maskiner der er bedst egnet til dem. Mange tror, at de blot skal finde en model, der er bedst i test. Men det er dog ikke tilfældet.

Selvom en stepmaskine har fået en god anmeldelse i en test, er det ikke ensbetydende med, at det er den rette for dig. Når du skal købe en stepmaskine, skal du i højere grad vurdere, hvad dine egne behov er, fremfor hvilke modeller, der har fået gode anmeldelser.

En stepmaskine kan nemlig sagtens have fået gode anmeldelser uden at være en ideel maskine for dig. Det er selvfølgelig vigtigt, at du er opmærksom på dette, når du skal vælge blandt de mange muligheder.

Sørger du for at vælge med omhu, giver du naturligvis dig selv bedre forudsætninger for at købe en stepmaskine, der harmonerer med dine behov og ønsker. Og det bør altid være målet.

Hvordan bruger jeg min stepmaskine?

Det er i sig selv ikke nogen stor udfordring at træne på en stepmaskine. Dog er det alligevel vigtigt at have noget basal viden om, hvordan man opnår de bedste resultater på denne træningsmaskine. Vi præsenterer dig her for en overskuelig guide, som du kan benytte dig af, når du skal kickstarte din træning. Selvom det er muligt at følge en guide, så skal du være opmærksom på, at der kan være stor forskel på stepmaskiner. Medfølger der en træningsvejledning, så bør du læse den, før du påbegynder din steptræning.

  1. Hold dine fødder fladt – Først og fremmest er det vigtigt, at du holder dine fødder fladt under hele træningen. Selvom man kan være tilbøjelig til at gøre det, så skal du undgå at stå på tæerne. Holder du dine fødder fladt inkl. hælen, så vil du få mest ud af din træning.
  1. Hold din krop oprejst – Dernæst er det afgørende, at du formår at holde dine krop oprejst. Selvom det kan være fristende, så bør du ikke hænge i håndtagene. Fokuserer du på at opretholde en god kropsholdning, så vil det komme dig til gode, fordi du tvinger dine muskler til at arbejde hårdere. Ydermere får du en flottere og sundere kropsholdning, hvilket også er en god ting.
  1. Hold et stabilt tempo – En af dine udfordringer bliver at holde et stabilt tempo under hele træningen. Det er en udfordring, som du lige så stille vil lære at mestre. En god tommelfingerregel er, at man skal kunne opretholde omkring 60-80 skridt i minuttet. Går du mange flere skridt i minuttet, bør du øge modstanden, så dine muskler bliver sat yderligere under pres. Skal du udfordre dig selv, så kan du med fordel prøve kræfter med forskellige modstandsniveauer. Du kan ligeledes beskæftige dig med intervaltræning.
  1. Armene langs siden eller 90 grader – Når du bruger en stepmaskine, kan du ikke blot nøjes med at tage hensyn til dine ben, da dine arme også har en vis indflydelse på træningen. Det anbefales, at du enten holder dine arme langs siden eller bøjer dem i en 90 graders vinkel. Bruger du dine arme aktivt, så vil du kunne påvirke både puls- og forbrændingsniveau i en positiv retning.

Se også vores populære motionscykler.