Træningselastik

træningselastikEn træningselastik er et yderst effektivt træningsredskab, da den kan bruges til næsten alle træningsformer. Du kan med fordel bruge din træningselastik til styrketræning, mobilitetstræning og genoptræning, men du kan også bruge den til Yoga, Pilates og meget mere.

En træningselastik er en god investering for dig, der ikke vil træne langvarigt, men gerne vil opnå en hurtig, effektiv og billig træning. Du kan med få minutters træning om dagen forebygge mod skader i ryg, nakke og skuldre.

Har du et stillesiddende arbejde og får du ikke motioneret nok efter arbejde, så anbefaler vi dig at komme i gang inden du får disse symptomer, da de kan være svære at komme af med igen. Har du derimod allerede smerter i ryg, nakke og/eller skuldre, så kan det kun gå for langsomt med at købe en træningselastik.

Abilica Exertube 120 Træningselastik Hård

Godt valg
  • Pris: 168,00

cPro9 Elastikbånd Niveau 2 Medium

Billigste valg
  • Pris: 29,00

cPro9 Crossfit PowerBand Træningselastik

God til styrketræning
  • Pris: 149,00

Hvilken træningselastik skal jeg vælge?

Så kommer det næste spørgsmål, hvilken træningselastik skal man så vælge?

Det burde ikke være så svært at vælge den rette træningselastik, da de alle sammen er relativt billige, i hvert fald sammenlignet med andet træningsudstyr. Det er ikke nogen stor investering, som hvis du skulle købe en romaskine, et løbebånd eller en motionscykel – Derfor anbefaler vi dig, at vælge den du finder mest behagelig fremfor bare at vælge den billigste.

Den flade træningselastik

Det klassiske valg er den flade træningselastik. Den er uden sammenligning, den billigste på markedet. Du kan få den for blot 29 kr. og opefter, alt efter hvilken kvalitet du vil have. Du kan med en flad træningselastik træne stort set alle øvelser – Men overvej en gang om en med håndtag er mere dig inden du køber.

Træningselastik med håndtag

En anden mulighed er træningselastikken med håndtag. Den er lidt bedre til at udføre de mere avancerede øvelser, samtidig er den mere komfortabel.

Personligt er træningselastikken med håndtag mit foretrukne valg. Den gør at min træning er nemmere og mere komfortabel. Samtidig fokuserer jeg mere på en god træning, fremfor at fokusere på, om jeg nu har viklet træningselastikken godt nok om håndleddet.

Fitness elastik

Et helt andet valg er fitness-elastikken og eller gymnastik-elastikken. Denne elastik er væsentligt kortere og kan bruges til træning af ben/lår eller lignende. Den er også den mindst solgte model på markedet. Så hvis du ikke allerede ved, hvad dette er, så er det nok ikke det rette valg for dig.

Powerband elastikken

Det sidste valg er Powerband træningselastikken, der også er et populært valg. Denne træningselastik er væsentligt dyre sammenlignet med de andre modeller. Det skyldes at materialerne er i højere kvalitet – Hvilket også betyder at du får en bedre træning.

Powerband er især et godt valg, hvis du skal træne med høj modstand og mere avancerede træningsøvelser i form af styrketræning eller crossfit.

Hvorfor købe en træningselastik?

Hvorfor købe en træningselastikDer er så uendeligt mange gode grunde til, hvorfor du bør investere i en træningselastik fremfor så meget andet. Det er næsten umuligt at finde en grund til, hvorfor du ikke skal købe en. Derfor får du herunder et par fordele ved køb af træningselastik.

1.     Et billigt træningsredskab

Der er ingen tvivl om at træningselastikken er blandt de billigste træningsredskaber på markedet. Du kan få en træningselastik fra 29 kr. og opefter.

2.     Nem at have med

Træningselastikken er nem at have med overalt. Den vejer stort set intet og kan nemt opbevares i tasken. Du kan med fordel medbringe din træningselastik på ferien, på arbejdspladsen eller hvilket som helst andet sted du skal.

3.     Kan bruges til styrketræning

En træningselastik kan bruges til alle former for træning også styrketræning. Hvis du spørger en bodybuilder, så vil han nok ikke vælge denne løsning, men du kan faktisk få en ganske god og optimal styrketræning med en træningselastik.

Der er stort set ingen grænser for, hvad du ikke kan træne med din elastik. Det er selvfølgelig ikke helt det samme som at træne med håndvægte og/eller en kettlebell. Men sammenligner man med pris og mobilitet, så er elastikken bedre.

Du kan træne styrketræning med din træningselastik og det er relativt simpelt. Du giver selv modstand nemlig. Du vikler din elastik rundt om begge fødder og trækker til, på den måde får du en god modstand. Du kan også træne dips og pullups med en træningselastik.

4.     Forebyggelse af skader og genoptræning

Som tidligere nævnt er træning med elastik en enormt god måde at forbygge skader såsom, nakke-, skuldre- og rygskader. Mange danskere lider af disse symptomer, men med blot 2 minutters træning om dagen kan du undgå det.

Det kan også være at du allerede har smerter i nakke, skuldre eller ryg. Så er en træningselastik også en god idé, da den kan afhjælpe disse smerter. Det tager tid at få smerter væk, men over tid vil du kunne mærke en forbedring uden tvivl. Du kan også bruge en foam roller til formålet – Du kan læs mere om den her.

Hvad koster en træningselastik?

billig træningselastikPrisen for en træningselastik er så lav, at det ikke burde have en betydning for, om du skal købe en eller ej. Den koster næsten gratis, i hvert fald, hvis man vælger den til 29 kr. Tænk på hvad det ikke koster at være medlem af et fitnesscenter hver eneste måned, og at du for sølle 29 kr. kan træne hver eneste dag og forebygge skader.

Det er selvfølgelig langt fra alle træningselastikker, der koster 29 kr. Det er selvfølgelig den helt billige model, vi snakker om. Du kan selvfølgelig også betale lidt ekstra og få noget mere for pengene. Men igen snakker vi om et par hundrede kroner for en virkelig god træningselastik, der kan bruges i flere år.

Hvis du har store planer med din træning og har tænkt dig, at bruge træningselastikken ofte, så kan du vælge en med håndtag eller en Powerband som siges at være den bedste.

Træningselastik med håndtag

Træningselastik med håndtagEn træningselastik med håndtag går også under navnet Exertube og er blandt de mest populære træningselastikker på markedet. Der findes flere forskellige Exertube træningselastikker, men fælles for dem alle, er at de er mere komfortable sammenlignet med dem uden håndtag.

Når du skal vælge din Exertube fitness elastik, så bør du også tænke på typen og formen. Der findes flere forskellige former for håndtag og her er det vigtigt at vælge det, du selv synes er mest komfortabelt. Der findes både træningselastikker med håndtag i gummi og plastik.

Træningselastikkerne i gummi er uden tvivl det billige valg, hvorimod de lidt dyre er i plastik. Vælger du en i plastik, så får du også en længere holdbarhed samt en mere komfortabel elastik – I hvert fald, hvis du er typen der sveder meget. En træningselastik i gummi kan også være meget behagelig, men ulempen er som nævnt at holdbarheden er dårligere.

En anden mulighed er også en træningselastik med rem, dog vil det føles mere ukomfortabelt, især for folk der træner med høj styrke.

Disse elastikker fås primært i 120 og 140 cm.

Powerband

PowerbandPowerband er de bedste og mest solide træningselastikker på markedet, de bruges ofte i forbindelse med styrketræning eller crossfit, da de har en større modstand sammenlignet med den flade almindelige træningselastik.

Powerband bruges ofte i forbindelse med andet træningsudstyr, herunder særligt vægtstænger, hvor du kan bruge elastikken til at sætte modstand på fremfor vægt. Det gøres nemt ved at sætte elastikken under hver fod og rundt om vægtstanden, på den måde vil du få en stor modstand, hver gang du forsøger at hæve vægten.

Powerband har ofte en længde på 210 cm i omkreds, men fås også i mindre størrelser. De har en bredde på 4-10 cm, hvilket har en betydning for modstanden.

Vedligeholdelse af træningselastik

Har du købt en træningselastik, så er der flere ting du kan gøre for at vedligeholde din træningselastik. Hvis du har købt en af de helt billige træningselastikker vil du nok ikke bruge for mange kræfter på vedligeholdelse, men du kan alligevel få et par gode råd her.

  1. En ting du kan gøre er, at sørge for dit gulv er rent. Simpelt, men vigtigt. Det er ofte små sten, træstumper eller andet skidt på gulvet, der giver ridser på elastikken – Hvilket er skyld i brud senere.
  2. Sørg for at rulle din træningselastik ordentligt sammen efter din træning. Hvis den bare bliver kastet over i et hjørne efter træningen, så klistre den sammen og bliver ødelagt.
  3. Du kan godt vaske din elastik med vand og sæbe, men det er vigtigt at du lader den tørre før du ruller den sammen.
  4. Opbevar den et tørt sted, men ikke i solen.

Træningselastik øvelser

Der findes næsten uendeligt mange øvelser med træningselastikken, derfor er det en god idé at vælge dem med omhu.

Det er nemlig vigtigt at du ved, hvilke øvelser, der træner hvilke muskler, da du helst skal træne alle de forskellige muskler for at skabe balance.

Hvis du har et stillesiddende arbejde foran computeren, så er det vigtigt at du får trænet nakken, skuldrene og armene. Du kan med enkelte øvelser få trænet alle disse muskler på blot 5-10 minutter. Mere skal der faktisk heller ikke mere til for at undgå skader.

Skal du derimod lave øvelser for at få en træning ud af det, så skal der selvfølgelig trænes længere tid og med hårde øvelser.

Herunder kan du se et par gode øvelser til nybegynderen