Cardio træning: Alt du skal vide

Cardio træning er en god idé, både hvis du gerne vil tabe dig, opnå velvære, holde formen eller komme i endnu bedre form.

Der er sikkert allerede nu nogen der tænker, hvad er cardio træning? Cardio træning er ganske enkelt bare almindelig konditionstræning eller kredsløbstræning.

Vil du gerne i gang med en god cardio træning? Om dit mål er at tabe dig, forbedre formen eller om du bare elsker udfordringer, så læs med i denne artikel, hvor vi giver dig et par gode råd til at komme godt i gang.

Hvor kan jeg dyrke cardio træning?

Der er mange muligheder for at komme i gang med en god og effektiv cardio træning. Der er stort set ingen steder, hvor du ikke kan træne. Der er masser af kredsløbsmaskiner for dig der er medlem i et fitnesscenter, men der er også mulighed for selv at købe en træningsmaskine og få en god og optimal cardio træning i hjemmet. Så er der selvfølgelig også den mulighed at bevæge sig uden for døren og tage løbeskoene på.

Hvilke træningsmaskiner kan bruges til cardio træning?

Der er masser af træningsmaskiner som kan bruges til din cardio træning, ganske enkelt kan man sige at alle kredsløbsmaskiner kan bruges. Vi kan anbefale dig at benytte kredsløbmaskiner som romaskiner, løbebånd, crosstrainere eller motionscykler.

Kan jeg dyrke cardio træning uden træningsmaskiner?

Du kan sagtens dyrke din cardio uden at gøre brug af træningsmaskiner. Der findes mange forskellige øvelser, det handler bare om at pulsen op. Hvis du gerne vil have nogen gode øvelser, som ikke kræver en masse kredsløbsmaskiner, så kan vi anbefale dig at se denne nedenstående video, hvor du får hele 37 minutters træningsvideo til en effektiv fedtforbrændende træning!

Hvor meget konditionstræning skal jeg dyrke?

Det er umuligt at sige, hvor meget konditionstræning der skal til, da det kommer helt andet på hvad dine mål er med konditionstræningen. Det kommer nemlig helt andet på om du vil opnå de sundhedsmæssige fordele, om du vil smide et par kilo eller om du er bodybuilder.

I følge Sundhedsstyrelsen anbefales det at du er fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen. Der er også forskel på hvilken form for motion du dyrker, og så er der forskel på om du er barn eller voksen. Du kan læse mere om det her: www.sundhed.dk/borger/sundhed-og-forebyggelse/livsstil/motion/motion/

Cardio træning i forbindelse med vægttab

Hvis du gerne vil tabe dig, så handler det om at forbrænde flere kalorier end du indtager, og det har du sikkert hørt tusinde gange før. Cardio træning er utrolig effektivt, hvis du gerne vil forbrænde mange kalorier på kort tid. Du kan hurtigt gå ned i vægt, hvis du dyrker meget cardio, men det skal selvfølgelig kombineres med en sund og varieret kost.

Spiser du allerede fornuftigt og har et kalorieunderskud, så kan vi anbefale dig cardio træning, da det vil give dig hurtigere og bedre resultater.